JSM-FINAL I ÖREBRO.
Det var ju meningen att JSM skulle ha avgjorts i Varberg tidigare i höst men
det blev ju inställt p.g.a. för dåligt deltagarantal och då ställde Nora MK
upp och tog finalen i sitt Rejmerally där även överåriga fick delta, och då
fick man in c:a 400 anmälningar varav 308 fick starta, och det samma dag som
över 250 bilar åkte i Nässjö. I spec. stod det mellan L-E Torph och Stig
Andervang, Torph vann och Andervang åkte av och bröt. Gr.A var stenhårt, 18
sekunder mellan 1:a och 5:e plats. Jerry Åhlin blev Svensk Mästare, medan
Mats Holmbom, Valdemarsvik som för dagen blev 4:a även 4:a totalt i
SM-tabellen. Förnämsta östgötaprestationen stod Motalas Stefan Andersson för
som blev Svensk Mästare i std.B. Michael Andersson Opel Ascona åkte B-spec.
och Pelle Sääv V4:a std.B. Michael kom till SS4 där det var en s.k.
avåkarböj och där rullade de, vilket ett 10-tal bilar till hade gjort. Jag
har väldigt svårt att förstå varför man inte varnar för ett sådant farligt
ställe. Pelle Sääv då ? Det blev ingen lång resa denna gång, redan på SS1
gick det för fort och det resulterade med en ny rullning. Men båda grabbarna
är ju så pass unga att de får åka JSM nästa år också, och då börjar det ju
med Östgötarallyt.
NALLE VANN I FARSBOS
BIL.
Bosse Farsbo var bussig nog att låna ut sin GTE till Nalle Johansson i
Nässjös Novemberskölden och satte sig själv bredvid och fick en åktur som
han sent ska glömma. Bosse som själv åker mycket fort i denna bil var helt
imponerad av Nalles sätt att få fram bilen så fruktansvärt fort och ändå
mitt på vägen. Det blev till slut en överlägsen seger för kvällens
överraskning Thomas Shelin Värnamo i en Ascona B. Bossing Karlsson har ju
alltid åkt fort nere i Nässjö, så även denna gång, bland de 68 i A-spec. kom
han 8:a trots en avåkning som tog 20-30 sek, övriga sträcktider var helt i
klass med S-A Angereds som blev 3:a. På 21 plats gick 242: åkande Jonny Munk
in. Rene Pettersson försvann redan på SS1 där han tappade ett hjul han
tappade ett hjul. I std.B blev det dubbelt Jönköping i topp, L-G Eskilsson
vann före C-G Engberg. 5:a blev Jörgen Svensson som alltid har åkt fort här
nere och 6:a blev överraskande Kent Karlsson som kom till start i en nybyggd
V4:a efter smällen nere i Skåne. En sensation var på gång men tyvärr kom den
av sig, det var Kent Karlssons som öppnade stenhårt och åkte ifrån både
Jörgen och Kent, samt var på väg mot sin förnämsta placering då det gick
alldeles för fort. och bakvagnen sopade i några stenar och där slutade
Novemberskölden för bröderna Kennet och Lars Karlsson.
Som vanligt var det fina vägar arrangören bjöd på för de dryga 250
deltagarna.
EMILTROFEN.
Vimmerby MS hade dragit vägen väster ut några mil, närmare bestämt till
Mariannelund. Drygt 180 bilar kom till start och det blev en hård fight
mellan Opelåkarna Håkan Lindh och Bengt Lundström, Mjölby resp.
Skillingaryd. Håkan kom till slut att dra det längsta strået, marginalen
blev 7 sek. På 8:e plats bland de 56 i A-spec kom Bossing Karlsson. Jonny
Munk for av redan på SS 1 och skadade framvagnen, så bilen blev
svårbemästrad, resultatet blev någon stans i mitten. Mats Holmbom kunde
vinna grupp A sedan Vetlandas otursförföljde Esa Kotola än en gång fått
motorproblem. Huddinge MK, den klubben som verkar att kunna få fram hur
många unga lovande förare som helst har nu även Sveriges snabbaste 43-åring,
nämligen Rolf Skoghag som tävlat i över 20 år, men då mest inom bansporten,
men runt 1970 for han omkring några år i skogen och har nu gjort comeback 10
år senare. I en Toyota Starlet std.B gjorde han sensation helgen innan i
Örebro genom att vinna klassen och bl.a smått utklassa årets silvermedaljör
Janne Sellholm. Nu blev det en 7:e plats totalt och givetvis en ny
klasseger. 2:a blev här Anders Hermansson Ydre i en SAAB som Stefan
Andersson vann J-SM guld med. 3:a bland de 17 startande std.B blev Jörgen
Svensson som återigen gjorde fint i från sig. Med var även Tomas Persson som
provkörde den Pinto-Escort som han köpt av Per Danielsson, tyvärr vet jag
inte alls resultatet, men att de nådde målet är jag säker på.
STÅNGÅPROMENADEN.
MK Scandia avslutade årets Ö-serie med en RS. Ett 80-tal kom till start
varav bara tre var från oss. Nyköpings Tomas Johansson vann före namnen i
Ydre. Bosse Farsbo som körde sin sista tävling för LMS (går i årskiftet över
till Finspångs MS) bröt för en gångs skull, Bosse har annars varit en av de
pålitligaste förarna genom åren. Bossing Karlsson som denna gång inte hade
Lasse Pettersson vid sin sida hade tagit med RC-åkaren Mats Johansson, de
hade en andra placering inom räckhåll då de tappade en halvminut och sjönk
till 8:e plats. Royne Carlsson, C-förare som åkte Amazon, tyvärr ganska
sporadiskt, körde till sig en fin 4:e plats och fick för det även sina sista
uppklassningspoäng.
SÄSONGENS FÖRSTA
VINTERTÄVLING.
"Sista Möjligheten" kördes som vanligt i Lindesberg veckan före jul och med
första start kl.12.00 så det mesta avverkades i dagsljus vilket uppskattades
både av förare och publik. Snö och isbelagda vägar bjöds de 173 ekipagen på.
Storfavoriten Ola Strömberg bröt efter det att han förlorat turbotrycket då
han ledde tävlingen. I stället tog Anders Lundin MK Rimo hand om totalsegern
före Roger Eriksson, Kolsva och Anders Sunnerberg, Finspång. Tre LMS:are
startade och det var i special. Bengt Andersson med sin 142:a som for av i
ett vägbyte och blev stående så länge att han bröt. I samma vägbyte kom
Jörgen Svensson in för fort och tippade över med SAAB:en men kunde ta sig
därifrån. Kent Karlsson, även han std.B-SAAB, klarade alla svängar och åkte
in på en 8:e plats i klassen.
BERGSLAGSRALLYT.
Årets första rallytävling Bergslagsrallyt var väl tänkt som en riktig
vintertävling med mycket snö som det brukar vara där uppe i de djupa
skogarna, men därav blev det inte. Det blev en tävling på grus och is som
tog mycket hårt på däcken och plånboken för de c:a 200 startande ekipagen
varav ett 30-tal kom från Norge. Vi i LMS kunde glädja oss åt att vi hade 3
anmälda till start. Det var comebackande Claes Carlgren i sin nya Golf GTI.
Tomas Persson Ford Escort och Pelle Sääv V4:a. Tyvärr bröt alla tre och det
var en bult i växellådan som gängat ur sig i Golfen redan på den andra SS:en
som var Sveriges mest kända SS, nämligen den långa "Björnjägaren". Det blev
inte någon större värdemätare på hur han står sig i konkurrensen.
Tomas Persson åkte väldigt inspirerat med ett härligt flyt men tyvärr gick
något i motorn sönder och även det på SS 2, Pelle som köpt det sista av de
framtagna kamaxlarna från Matti i Örebro för att ha det värsta som man får
ha i std.B var nog väldigt besviken för bilen gick aldrig riktigt bra och
det blev bara sämre under tävlingens gång och efter 4-5 sträckor var kammen
alldeles nergången, så det var bara att ge upp. Att det skulle bli en
std.B-bil i topp hade väl ingen kunnat drömma om, även om man förstod att
grupp A och specialbilarna skulle få det extra svårt då det var
däcksbegränsning, det var många som kom i mål efter "Björnjägaren" utan så
värst många dubb på drivhjulen. En som tydligen hade lett hela tävlingen
igenom var Arne Allansson från Ludvika men från och med i år tävlade för
Huddinge i Stockholm med en Toyota Starlet, visserligen Svensk Mästare -82 i
std.B, men att knyta upp svansen på Ola Strömberg, Eken Johansson och Nalle
som har dubbelt så vassa bilar tyder på att det för dagen var något
fördelaktigt att åka std.B.
VW—COME
BACK AV CARLGREN.
Det är nog många av de nya medlemmarna som inte vet vem Claes Carlgren är
men jag skall kort sammanfatta det här. Det började 1967 med en SAAB tvåtakt
vilken han tog många klassegrar i B resp. A-juniorklassen som det hette då,
det är samma som C och B-förare i dag. Även en del A-förartävlingar
avverkades med denna bil, men den fick 1969 ge plats för en V4:a gr.I som
sedermera trimmades till gr.2 bl.a, blev det seger i Folkungaloppet och
Gruvrundan samt en andra plats i Trandansen efter självaste Anders Kulläng.
Låg även bra till vid några SM-tävlingar men maskinkrångel eller avåkning
förstörde ofta ritningarna. Kan även nämna att då var det inte så vanligt
med att ha tävlingsbilen på en kärra, t.ex. så var jag med till Ludvika när
Claes och Dag Pettersson var enda Östgötar och utan släpkärra, Dag rullade
och Classe körde sönder allt ordnade sig tillslut och vi kom hem på söndags
kvällen, Två V4:or blev det innan en Amazon införskaffades, det var Sven
Simonssons f.d. en mycket potent B20 som hade c:a 130hk på drivhjulen, sedan
blev det en Rally Kadett. Efter det drog VW-Cupen i gång, det var 1303:or
helt otrimmade och det blev en stor succé under några år, sedan övergick det
till Golf-Cup. Tävlingarna kördes i en form som SM-serie, med tävlingar från
Karlskoga i söder till Örnsköldsvik i norr. Tyvärr var det några avåkningar
som gjorde att han aldrig fick vinna en hel serie, men tvåa var han vid ett
par tillfällen, dessutom blev det flera delsegrar. Golfen var ju också en
hygglig std. A-bil så det blev en hel del SM tävlingar också och den största
prestationen var nog 5:e platsen i Jämtrallyt. En tävling blev det även med
en VW Scirocco och det var Värmland runt, men även där blev att bryta. Bilen
som det skall tävlas med nu är en VW Golf GTI i gr.A, på 1800cc och den lär
ge c:a 150hk. Jan Petersson har stor del i att Classe nu är tillbaka i
skogarna, Jan läste ganska mycket även förr åt honom, men har även själv
kört mycket och igentligen aldrig släppt det här med rally. Janne har kört
Volvo PV och 142, VW1303 samt senast Opel Kadett GTE. Vi i LMS välkomnar Er
tillbaka i skogarna och önskar lycka till!
Berndt.
SLUTRESULTAT
INDIVIDUELLT 11982 ÅRS ÖSTGÖTASERIE RALLY SPECIAL.
1 |
Tomas Johansson
|
Ydre MK |
176p |
2 |
Bossing Karlsson
|
LMS |
174p |
3 |
Boo Farsbo |
LMS |
173p |
7 |
Kent Karlsson |
LMS |
145,5 |
16 |
Jörgen Svensson
|
LMS |
I08p |
19 |
Michael Andersson |
LMS |
99,5 |
24 |
Dennis Johansson |
LMS |
89p |
33 |
Tomas Persson |
LMS |
72p |
39 |
Roger Arvidsson
|
LMS |
62p |
52 |
Rene Pettersson
|
LMS |
53p |
SLUTRESULTAT
INDIVIDUELLT 11982 ARS ÖSTGÖTASERIE. MINIRALLY.
1 |
L-G Eriksson |
NMK |
115p |
|
Evert Harrström |
NMK |
115p |
30 |
Rene Pettersson |
LMS |
59p |
44 |
Björn Lindh |
LMS |
52p |
51 |
Kenneth Karlsson |
LMS |
50p |
55 |
Kent Karlsson |
LMS |
48p |
|
Sven-Gunnar Wigh |
LMS |
48p |
69 |
Jan Andersson |
LMS |
42p |
72 |
Lars Ringebrant |
LMS |
41p° |
78 |
Åke Pettersson |
LMS |
39p |
SÄLJ 21-LOTTER GYNNA ”RALLYFÖRARNA" NU HAR VI CHANSEN TILL ATT FÅ EN BÄTTRE
STARTERSÄTTNING, DET GALLER ATT BLI AV MED SÅ MÅNGA 21-LOTTER SOM MÖJLIGT
SAMTLIGA FÖRARE SOM SÄLJER DESSA LOTTER FÅR VARA MED OCH DELA VINSTEN VID
ÅRSSKIFTET. JU MER LOTTER VI SÄLJER JU MER FÅR VI SJÄLVA ATT DELA PÅ NETTOT
GAR NÄMLIGEN 0AVKORTAT TILL RALLYFÖRARNA INITIATIVTAGARE TILL DETTA ÄR JONNY
MUNK, SÅ KONTAKTA HONOM SÅ FAR NI LOTTER, HUR MÅNGA NI VILL HA. GIVETVIS KAN
ALLA SOM ÄR MED I RALLYSEKTIONEN VARA MED OCH SÄLJA FÖR ATT GYNNA OSS SOM
SYSSLAR MED DENNA GANSKA DYRBARA HOBBY.
ÅK ÖSTGÖTASERIEN. DU
KAN FÅ STARTA GRATIS!
Från och med i år har alla chansen att få tävla utan att betala startavgift
i tävlingar som ingår i Östgötaserien. I samtliga klasser oavsett förar
eller bilklass får den bäst placerade serieåkaren åka nästkommande tävling i
Ö-serien utan att betala startavgift. Du har även chansen att få åka hela
nästkommande år gratis, det gäller den bäst placerade A, B och C-förare som
tagit mest poäng i Ö-serien, MRY och RS hopslaget under året, man räknar
alltså 25p till bäste A, B och C-föraren, tvåan 24p, trean 23p o.s.v. OBS!
Bilklasserna är här hopslagna. Tänk även på att hemmaförare ej får
tillgodoräkna sig poäng. Är Du osäker på något så fråga oss på klubben.
Berndt
UTDRAG UR
TÄVLINGSKALENDERN 1983
Lördag 19/2 |
Östergyllen RC
Trofé Östergyllen |
MRY/DM |
Söndag 20/2 |
Finspångs MS |
FR |
Lördag 26/2 |
Borlänge MK
Dalahästen 83 |
MRY/J-SM |
Lördag 26/2 |
SMK Östgöta
Kolmårdsrundan |
MRY |
Söndag 27/2 |
Linköpings MS |
FR |
Söndag 27/2
|
Ydre MK |
MRY |
Söndag 6/3 |
V. Östergötlands
MK |
FR |
Lördag 5/3 |
Östgötarallyt |
RY/J-SM |
Lördag 12/3 |
Luleå MS
Månstråket |
MRY/SM/IN |
Söndag 17/4 |
Hallsbergs MK
Hallsbergsrund. |
RS |
Lördag 23/4
|
MSK Kvarnvingarna |
RS |
Söndag 24/4 |
Norrköpings MK/SMK
Östgöta |
RC/SM/INT |
Söndag 1/5 |
Linköpings MS
Sviestadträffen |
RS |
Lördag 7/5 |
Gotlands MF
Påskcupen |
MRY/J-SM |
Lördag 7/5 |
Älmhults MK
Silverratten |
MRY/INT |
Lördag 7/5 |
MSK Kvarnvingarna
Mjölbypokalen. |
RS |
Lördag 7/5 |
Finspångs MS |
RS/Ö-ser. |
Söndag 8/5 |
Gotlands MF |
RS |
Söndag 8/5 |
Tjust MK |
FR |
Söndag 8/5 |
Vimmerby MS |
FR |
Torsdag 12/5 |
Nässjö MK
Nässjörundan |
MRY |
Torsdag 12/5 |
Hjortkvarns MK |
MRY |
SLUTRESULTAT I
LAGTÄVLINGEN ÖSTGÖTASERIEN I RALLY 1982 EFTER 9 KÖRDA TÄVLINGAR:
SMK Östgöta |
1.995p |
Norrköpings MK |
1.961p |
Ydre MK |
1.817,5p |
Åtvidabergs MK |
1.807,5p |
Västra
Östergötlands MK |
1.684,5p |
Linköpings MS |
1.552,5p |
SMK Nyköping |
1.257,5p |
Finspångs MS |
1.007p |
SMK Motala |
624p |
MK Scandia |
325p |
RALLY SLUTRESULTAT
KM-1982.
Rene Pettersson |
47p |
Kent Karlsson |
41,5p |
Jörgen Svensson |
37p |
Boo Farsbo |
30p |
Pelle Sääv |
24p |
Tomas Persson |
23,5p |
Berndt Carlsson |
21,5p |
Bengt Andersson |
21,5p |
Sven-Gunnar Wigh |
19p |
Kenneth Karlsson |
19p |
28st förare har tagit poäng i KM under 1982. |