Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 1 1983.
   
RALLY  
   
 

Full Rulle i Kurvan.

LMS:arna Jörgen Svensson och
Magnus Linné laddar lite för väl
häftigt vid Ydres Rally Special 3 juli 1982.

   
   
   


JSM-FINAL I ÖREBRO.

Det var ju meningen att JSM skulle ha avgjorts i Varberg tidigare i höst men det blev ju inställt p.g.a. för dåligt deltagarantal och då ställde Nora MK upp och tog finalen i sitt Rejmerally där även överåriga fick delta, och då fick man in c:a 400 anmälningar varav 308 fick starta, och det samma dag som över 250 bilar åkte i Nässjö. I spec. stod det mellan L-E Torph och Stig Andervang, Torph vann och Andervang åkte av och bröt. Gr.A var stenhårt, 18 sekunder mellan 1:a och 5:e plats. Jerry Åhlin blev Svensk Mästare, medan Mats Holmbom, Valdemarsvik som för dagen blev 4:a även 4:a totalt i SM-tabellen. Förnämsta östgötaprestationen stod Motalas Stefan Andersson för som blev Svensk Mästare i std.B. Michael Andersson Opel Ascona åkte B-spec. och Pelle Sääv V4:a std.B. Michael kom till SS4 där det var en s.k. avåkarböj och där rullade de, vilket ett 10-tal bilar till hade gjort. Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte varnar för ett sådant farligt ställe. Pelle Sääv då ? Det blev ingen lång resa denna gång, redan på SS1 gick det för fort och det resulterade med en ny rullning. Men båda grabbarna är ju så pass unga att de får åka JSM nästa år också, och då börjar det ju med Östgötarallyt.

NALLE VANN I FARSBOS BIL.
Bosse Farsbo var bussig nog att låna ut sin GTE till Nalle Johansson i Nässjös Novemberskölden och satte sig själv bredvid och fick en åktur som han sent ska glömma. Bosse som själv åker mycket fort i denna bil var helt imponerad av Nalles sätt att få fram bilen så fruktansvärt fort och ändå mitt på vägen. Det blev till slut en överlägsen seger för kvällens överraskning Thomas Shelin Värnamo i en Ascona B. Bossing Karlsson har ju alltid åkt fort nere i Nässjö, så även denna gång, bland de 68 i A-spec. kom han 8:a trots en avåkning som tog 20-30 sek, övriga sträcktider var helt i klass med S-A Angereds som blev 3:a. På 21 plats gick 242: åkande Jonny Munk in. Rene Pettersson försvann redan på SS1 där han tappade ett hjul han tappade ett hjul. I std.B blev det dubbelt Jönköping i topp, L-G Eskilsson vann före C-G Engberg. 5:a blev Jörgen Svensson som alltid har åkt fort här nere och 6:a blev överraskande Kent Karlsson som kom till start i en nybyggd V4:a efter smällen nere i Skåne. En sensation var på gång men tyvärr kom den av sig, det var Kent Karlssons som öppnade stenhårt och åkte ifrån både Jörgen och Kent, samt var på väg mot sin förnämsta placering då det gick alldeles för fort. och bakvagnen sopade i några stenar och där slutade Novemberskölden för bröderna Kennet och Lars Karlsson.
Som vanligt var det fina vägar arrangören bjöd på för de dryga 250 deltagarna.

EMILTROFEN.
Vimmerby MS hade dragit vägen väster ut några mil, närmare bestämt till Mariannelund. Drygt 180 bilar kom till start och det blev en hård fight mellan Opelåkarna Håkan Lindh och Bengt Lundström, Mjölby resp. Skillingaryd. Håkan kom till slut att dra det längsta strået, marginalen blev 7 sek. På 8:e plats bland de 56 i A-spec kom Bossing Karlsson. Jonny Munk for av redan på SS 1 och skadade framvagnen, så bilen blev svårbemästrad, resultatet blev någon stans i mitten. Mats Holmbom kunde vinna grupp A sedan Vetlandas otursförföljde Esa Kotola än en gång fått motorproblem. Huddinge MK, den klubben som verkar att kunna få fram hur många unga lovande förare som helst har nu även Sveriges snabbaste 43-åring, nämligen Rolf Skoghag som tävlat i över 20 år, men då mest inom bansporten, men runt 1970 for han omkring några år i skogen och har nu gjort comeback 10 år senare. I en Toyota Starlet std.B gjorde han sensation helgen innan i Örebro genom att vinna klassen och bl.a smått utklassa årets silvermedaljör Janne Sellholm. Nu blev det en 7:e plats totalt och givetvis en ny klasseger. 2:a blev här Anders Hermansson Ydre i en SAAB som Stefan Andersson vann J-SM guld med. 3:a bland de 17 startande std.B blev Jörgen Svensson som återigen gjorde fint i från sig. Med var även Tomas Persson som provkörde den Pinto-Escort som han köpt av Per Danielsson, tyvärr vet jag inte alls resultatet, men att de nådde målet är jag säker på.

STÅNGÅPROMENADEN.
MK Scandia avslutade årets Ö-serie med en RS. Ett 80-tal kom till start varav bara tre var från oss. Nyköpings Tomas Johansson vann före namnen i Ydre. Bosse Farsbo som körde sin sista tävling för LMS (går i årskiftet över till Finspångs MS) bröt för en gångs skull, Bosse har annars varit en av de pålitligaste förarna genom åren. Bossing Karlsson som denna gång inte hade Lasse Pettersson vid sin sida hade tagit med RC-åkaren Mats Johansson, de hade en andra placering inom räckhåll då de tappade en halvminut och sjönk till 8:e plats. Royne Carlsson, C-förare som åkte Amazon, tyvärr ganska sporadiskt, körde till sig en fin 4:e plats och fick för det även sina sista uppklassningspoäng.

SÄSONGENS FÖRSTA VINTERTÄVLING.
"Sista Möjligheten" kördes som vanligt i Lindesberg veckan före jul och med första start kl.12.00 så det mesta avverkades i dagsljus vilket uppskattades både av förare och publik. Snö och isbelagda vägar bjöds de 173 ekipagen på. Storfavoriten Ola Strömberg bröt efter det att han förlorat turbotrycket då han ledde tävlingen. I stället tog Anders Lundin MK Rimo hand om totalsegern före Roger Eriksson, Kolsva och Anders Sunnerberg, Finspång. Tre LMS:are startade och det var i special. Bengt Andersson med sin 142:a som for av i ett vägbyte och blev stående så länge att han bröt. I samma vägbyte kom Jörgen Svensson in för fort och tippade över med SAAB:en men kunde ta sig därifrån. Kent Karlsson, även han std.B-SAAB, klarade alla svängar och åkte in på en 8:e plats i klassen.

BERGSLAGSRALLYT.
Årets första rallytävling Bergslagsrallyt var väl tänkt som en riktig vintertävling med mycket snö som det brukar vara där uppe i de djupa skogarna, men därav blev det inte. Det blev en tävling på grus och is som tog mycket hårt på däcken och plånboken för de c:a 200 startande ekipagen varav ett 30-tal kom från Norge. Vi i LMS kunde glädja oss åt att vi hade 3 anmälda till start. Det var comebackande Claes Carlgren i sin nya Golf GTI. Tomas Persson Ford Escort och Pelle Sääv V4:a. Tyvärr bröt alla tre och det var en bult i växellådan som gängat ur sig i Golfen redan på den andra SS:en som var Sveriges mest kända SS, nämligen den långa "Björnjägaren". Det blev inte någon större värdemätare på hur han står sig i konkurrensen.
Tomas Persson åkte väldigt inspirerat med ett härligt flyt men tyvärr gick något i motorn sönder och även det på SS 2, Pelle som köpt det sista av de framtagna kamaxlarna från Matti i Örebro för att ha det värsta som man får ha i std.B var nog väldigt besviken för bilen gick aldrig riktigt bra och det blev bara sämre under tävlingens gång och efter 4-5 sträckor var kammen alldeles nergången, så det var bara att ge upp. Att det skulle bli en std.B-bil i topp hade väl ingen kunnat drömma om, även om man förstod att grupp A och specialbilarna skulle få det extra svårt då det var däcksbegränsning, det var många som kom i mål efter "Björnjägaren" utan så värst många dubb på drivhjulen. En som tydligen hade lett hela tävlingen igenom var Arne Allansson från Ludvika men från och med i år tävlade för Huddinge i Stockholm med en Toyota Starlet, visserligen Svensk Mästare -82 i std.B, men att knyta upp svansen på Ola Strömberg, Eken Johansson och Nalle som har dubbelt så vassa bilar tyder på att det för dagen var något fördelaktigt att åka std.B.

VW—COME BACK AV CARLGREN.
Det är nog många av de nya medlemmarna som inte vet vem Claes Carlgren är men jag skall kort sammanfatta det här. Det började 1967 med en SAAB tvåtakt vilken han tog många klassegrar i B resp. A-juniorklassen som det hette då, det är samma som C och B-förare i dag. Även en del A-förartävlingar avverkades med denna bil, men den fick 1969 ge plats för en V4:a gr.I som sedermera trimmades till gr.2 bl.a, blev det seger i Folkungaloppet och Gruvrundan samt en andra plats i Trandansen efter självaste Anders Kulläng. Låg även bra till vid några SM-tävlingar men maskinkrångel eller avåkning förstörde ofta ritningarna. Kan även nämna att då var det inte så vanligt med att ha tävlingsbilen på en kärra, t.ex. så var jag med till Ludvika när Claes och Dag Pettersson var enda Östgötar och utan släpkärra, Dag rullade och Classe körde sönder allt ordnade sig tillslut och vi kom hem på söndags kvällen, Två V4:or blev det innan en Amazon införskaffades, det var Sven Simonssons f.d. en mycket potent B20 som hade c:a 130hk på drivhjulen, sedan blev det en Rally Kadett. Efter det drog VW-Cupen i gång, det var 1303:or helt otrimmade och det blev en stor succé under några år, sedan övergick det till Golf-Cup. Tävlingarna kördes i en form som SM-serie, med tävlingar från Karlskoga i söder till Örnsköldsvik i norr. Tyvärr var det några avåkningar som gjorde att han aldrig fick vinna en hel serie, men tvåa var han vid ett par tillfällen, dessutom blev det flera delsegrar. Golfen var ju också en hygglig std. A-bil så det blev en hel del SM tävlingar också och den största prestationen var nog 5:e platsen i Jämtrallyt. En tävling blev det även med en VW Scirocco och det var Värmland runt, men även där blev att bryta. Bilen som det skall tävlas med nu är en VW Golf GTI i gr.A, på 1800cc och den lär ge c:a 150hk. Jan Petersson har stor del i att Classe nu är tillbaka i skogarna, Jan läste ganska mycket även förr åt honom, men har även själv kört mycket och igentligen aldrig släppt det här med rally. Janne har kört Volvo PV och 142, VW1303 samt senast Opel Kadett GTE. Vi i LMS välkomnar Er tillbaka i skogarna och önskar lycka till!

Berndt.

SLUTRESULTAT INDIVIDUELLT 11982 ÅRS ÖSTGÖTASERIE RALLY SPECIAL. 

1

Tomas Johansson

Ydre MK

176p

2

Bossing Karlsson

LMS

174p

3

Boo Farsbo

LMS

173p

7

Kent Karlsson

LMS

145,5

16

Jörgen Svensson

LMS

I08p

19

Michael Andersson

LMS

99,5

24

Dennis Johansson

LMS

89p

33

Tomas Persson

LMS

72p

39

Roger Arvidsson

LMS

62p

52

Rene Pettersson

LMS

53p

 SLUTRESULTAT INDIVIDUELLT 11982 ARS ÖSTGÖTASERIE. MINIRALLY.

1

L-G Eriksson

NMK

115p

 

Evert Harrström

NMK

115p

30

Rene Pettersson

LMS

59p

44

Björn Lindh

LMS

52p

51

Kenneth Karlsson

LMS

50p

55

Kent Karlsson

LMS

48p

 

Sven-Gunnar Wigh

LMS

48p

69

Jan Andersson

LMS

42p

72

Lars Ringebrant

LMS

41p°

78

Åke Pettersson

LMS

39p

SÄLJ 21-LOTTER GYNNA ”RALLYFÖRARNA" NU HAR VI CHANSEN TILL ATT FÅ EN BÄTTRE STARTERSÄTTNING, DET GALLER ATT BLI AV MED SÅ MÅNGA 21-LOTTER SOM MÖJLIGT SAMTLIGA FÖRARE SOM SÄLJER DESSA LOTTER FÅR VARA MED OCH DELA VINSTEN VID ÅRSSKIFTET. JU MER LOTTER VI SÄLJER JU MER FÅR VI SJÄLVA ATT DELA PÅ NETTOT GAR NÄMLIGEN 0AVKORTAT TILL RALLYFÖRARNA INITIATIVTAGARE TILL DETTA ÄR JONNY MUNK, SÅ KONTAKTA HONOM SÅ FAR NI LOTTER, HUR MÅNGA NI VILL HA. GIVETVIS KAN ALLA SOM ÄR MED I RALLYSEKTIONEN VARA MED OCH SÄLJA FÖR ATT GYNNA OSS SOM SYSSLAR MED DENNA GANSKA DYRBARA HOBBY.

ÅK ÖSTGÖTASERIEN. DU KAN FÅ STARTA GRATIS!
Från och med i år har alla chansen att få tävla utan att betala startavgift i tävlingar som ingår i Östgötaserien. I samtliga klasser oavsett förar eller bilklass får den bäst placerade serieåkaren åka nästkommande tävling i Ö-serien utan att betala startavgift. Du har även chansen att få åka hela nästkommande år gratis, det gäller den bäst placerade A, B och C-förare som tagit mest poäng i Ö-serien, MRY och RS hopslaget under året, man räknar alltså 25p till bäste A, B och C-föraren, tvåan 24p, trean 23p o.s.v. OBS! Bilklasserna är här hopslagna. Tänk även på att hemmaförare ej får tillgodoräkna sig poäng. Är Du osäker på något så fråga oss på klubben.

Berndt

 

UTDRAG UR TÄVLINGSKALENDERN 1983

Lördag 19/2

Östergyllen RC Trofé Östergyllen

MRY/DM

Söndag 20/2

Finspångs MS

FR

Lördag 26/2

Borlänge MK Dalahästen 83

MRY/J-SM

Lördag 26/2

SMK Östgöta Kolmårdsrundan

MRY

Söndag 27/2

Linköpings MS

FR

Söndag 27/2

Ydre MK

MRY

Söndag 6/3

V. Östergötlands MK

FR

Lördag 5/3

Östgötarallyt

RY/J-SM

Lördag 12/3

Luleå MS Månstråket

MRY/SM/IN

Söndag 17/4

Hallsbergs MK Hallsbergsrund.

RS

Lördag 23/4

MSK Kvarnvingarna

RS

Söndag 24/4

Norrköpings MK/SMK Östgöta

RC/SM/INT

Söndag 1/5

Linköpings MS Sviestadträffen

RS

Lördag 7/5

Gotlands MF Påskcupen

MRY/J-SM

Lördag 7/5

Älmhults MK Silverratten

MRY/INT

Lördag 7/5

MSK Kvarnvingarna Mjölbypokalen.

RS

Lördag 7/5

Finspångs MS

RS/Ö-ser.

Söndag 8/5

Gotlands MF

RS

Söndag 8/5

Tjust MK

FR

Söndag 8/5

Vimmerby MS

FR

Torsdag 12/5

Nässjö MK Nässjörundan

MRY

Torsdag 12/5

Hjortkvarns MK

MRY

SLUTRESULTAT I LAGTÄVLINGEN ÖSTGÖTASERIEN I RALLY 1982 EFTER 9 KÖRDA TÄVLINGAR:

SMK Östgöta

1.995p

Norrköpings MK

1.961p

Ydre MK

1.817,5p

Åtvidabergs MK

1.807,5p

Västra Östergötlands MK

1.684,5p

Linköpings MS

1.552,5p

SMK Nyköping

1.257,5p

Finspångs MS

1.007p

SMK Motala

624p

MK Scandia

325p

RALLY SLUTRESULTAT KM-1982.

Rene Pettersson

47p

Kent Karlsson

41,5p

Jörgen Svensson

37p

Boo Farsbo

30p

Pelle Sääv

24p

Tomas Persson

23,5p

Berndt Carlsson

21,5p

Bengt Andersson

21,5p

Sven-Gunnar Wigh

19p

Kenneth Karlsson

19p

28st förare har tagit poäng i KM under 1982.

   
Tomas Persson LMS in action.
   
Framgångsrikt ekipage 1982. LMS:arna Kent Karlsson och Björn Andersson vid Ydrerundan DM-segrare och 2:a i KM i rally 1982
   
Bröderna Ove och Tommy Sterneling LMS, Oves premiärtävling december 1982.

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93