Detta är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 1 1980. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Författare Berndt Carlsson.
SLUTRESULTAT INDIVIDUELLT.
Grattis Bossing, Krister och Börje.
1979 års inteckningar i A, B och C -stånkan ( bästa LMS:are i Östgötaserien, klassvis har tagits av Bossing Karlsson (A), Krister Eriksson (B), Börje Samuelsson (C).
Bossing
Karlsson Börje Samuelsson
Jörgen Svensson
SLUTRESULTAT KM 1979.
Ytterligare 19 förare har tagit KM-poäng ( 1 - 12 p)
KOMMANDE TÄVLINGAR. 2/2. Ydre MK Klappjakten, SM. 9/2 SMK Ö Kolmårdsrundan,
Ö-serien, KM
TÄVLINGAR I KM RALLY 1980. 26/1. SMK NYK. Gästabudstrofen
MRY 3/5. Mönsterås MK Oknörundann
MRY 3 st. MRY och 3 st. Rally special räknas.
VINTERSVÄNGEN SÖNDAG DEN 24 FEBRUARI. Rally Special, 4 mil totalt varav 1,3 mil SS och SP. A-, B, och C-förare samt debutanter är välkomna att åka. De som inte skall åka är välkomna som funktionärer. hör av dig till Jan Collan, Bosse Olsson eller Sam - Michael Sundelin.
ROXENRUNDAN LÖRDAG DEN 1 MARS. Minirally ingående i Bosch Cupen 1980 ( 2:a deltävlingen av 4:a ). Banlängd c:a 11 mil varav c:a 5,5 mil SS. Vi välkomnar dig som funktionär vid tävlingen, tag kontakt med Roger Danielsson eller Janne Ståhl.
LMS ÅRSMÖTE HÅLLES DEN 8 FEBRUARI KL. 19.30. På Frimis, ställ upp på årsmötet och diskutera frågor som kommer upp. ÖSTERGÖTLANDS BILSPORTFÖRBUNDS ÅRSMÖTE HÅLLES DEN 22 FEBRUARI 1980. Lokal och klockslag meddelas genom anslag i klubblokalen. PRISUTDELNING. Vid nästa rallymöte tisdag den 12 februari i klubblokalen kommer prisutdelning för bl. a. KM, Östgötaserien m. m. att ske.
RALLYMÖTEN. 2:a tisdagen i månaden kl. 19.30 d. v, s. 12 februari, 11 mars osv. Kom på mötena och framför dina synpunkter!
TJUST M K. Minirally den 5/1 1980.
Då har tävlingsåret -80 dragit
igång med ett MRY nere i Gamleby. Det var ganska nybildade Tjust MK som hade
sin premiärtävling första lördagen i januari. Endast 4 LMS:are kom till
start för att åka den fina tävlingen som fick mycket beröm av de 100 talet
startande. Peder Rengfors visade en än gång att han tillhör de främsta genom
att gå in på en 3:e plats totalt. Sven Gunnar Wigh blev 4:a i std B. Rene
Pettersson debuterade i, sin nyinköpta 99 EMS i Std-A klassen, men fastnade
i snön och överskred maxtiden på en SS 1. I C-klassen åkte Magnus Linne med
en Kadettspecial och körde till sig en hedrande 3:e plats. Västerås Höstsvängen. RALLY
NOVEMBERSK0LDEN 3 - 11 1979.
Som vanligt var det gott om LMS:are i Nässjös tävling. Bland de 270 som fick åka hade vi ett 20 - tal med. Tävlingen vanns av Ola Strömberg Nora MK i en SAAB Turbo, före Nalle Johansson som vanligt i en Opel. Då vägarna var snö och isbelagda och förarna fick finna sig i att åka dubblöst då ingen ordentlig käle fanns i marken så blev det lite hasardbetonat så många åkte av, bl. a. Peder Rengfors som törnade mot ett träd efter att han åkt c:a 1 km. Per Danielsson bröt liksom Roland Vonk efter avåkningar. Bäst av våra lyckades Bossing K, som i och med det blev Klubbmästare också, endast några sekunder efter var Frasse och blev därmed 3:a i KM. Bland B- förarna så var Henry Liljesson bäst från oss och fick 8 KM poäng för besväret.
KARLSTAD M C. SOLSTANATTA. 17/11 1979.
Återigen visade Bossing K. sin talang genen att gå in på en 8:e plats i A-spec där många av elitförarna var med, endast 10 sek skilde till 4:e plats. Henry Liljesson körde återigen bra och blev 10:a i B -spec där Ulf Carlsson kom på 13:eplats.Benny Nordqvist var även han med men åkte av och bröt.
Norrköpings MK RS. 25/11 1979.
Per Danielsson och Henry Liljesson var och åkte en liten tävling, med blandat resultat. Henry åkte därifrån nöjd och belåten efter att ha kommit 4:a i B klassen och fått sina poäng till A - förare. Per fick ingen framskjuten placering denna gång det stod alltför många tunnor i vägen då han kom dundrande i sin 142:a.
GOTLANDS M.R.Y.
3 av våra var över och åkte Påskcupen på Gotland. Det var Bosse Farsbo som körde inpå en 10:e plats i A -spec. Ulf Carlsson körde också bra och kom på 6:e plats i B-spec. Klasskamraten Henry Liljesson bröt denna gång efter motorkrångel.
SMK Östgötas VARGRUNDAN R.S.
Glömde tyvärr i förra numret att skriva om den här tävlingen. Hade det inte varit för en påkörd kona hade Bossing vunnit även här men med 15 sek. tillägg kom NMK:s Torbjörn Amman in 3 sek. före Bossing, men klasseger blev det då Torbjörn åkte i std. B. 6:a i A-spec, blev Bosse Farsbo. 2 sek. före Kent Karlsson. I Std-A kom Lars-Inge Quist på 3:e plats. I Std-B kom Peter Nyberg på samma plats. Roger Arvidsson var på väg att göra sin absolut bästa tävling, låg 3:a i B -spec. bland 35, 2 sträckor från mål men här tappade Arvid lite tid på en avåkning och sjönk till en 7:e plats. Danne Amberin blev här 9:a. Jörgen Svensson åker på ett helt otroligt sätt med sin gamla std. B SAAB, han var över halvminuten före alla C - förarna, spec. inräknat. Anders Magnusson körde sin Amazon till en 8:e plats i C. Tommy Sterneling tog med sig sin far som kartläsare och han fick en åktur han sent ska glömma, fantomtider på SS 1 och rullning på SS 2, efter det var det bara att ge upp.
Björn Andersson lånade Börje Samuelssons Kadett och tog med Hasse Nilsson bredvid sig, men Björn missbedömde totalt målböjen på SS 1 och krökte Kadetten som en mäla runt ett träd och av bilen var det bara en skrothög. Nu till trevligare saker, vi alltså LMS vann ännu en gång lagtävlingen.
VÖMK. MARKNADSNATTA. 15/12 1979.
Äntligen så kom Peder Rengfors i
mål efter att ha brutit 5 - 6 tävlingar i följd. Peder åkte så bra att han
blev 2:a totalt efter Bengt Lundström i en Toyota Celica. Men fortast åkte
egentligen Bossing Karlsson så när som på en SS, där han rullade sin SAAB.
Trots missen så kunde han köra in på en 4:e plats totalt. Ingvald Fransson
har åkt bra hela säsongen och även den här gången höll sig Frasse framme,
7:a i A -spc och totalt. Krister Eriksson blev vår bästa B-förare med en 6:e
plats före Opel - debutanten Hasse Nilsson i C -spc. Så gav Thomas Persson
oss en klasseger och ganska överlägsen sådan. 4:a blev här Anders Lång som
nu är B-förare vilket även Per Bergehed blev. Grattis.
N M K. SPIRALEN Mini Rally. 22/12 1979•
Finalen i Ö- serien blev en stor
framgång för oss i LMS. Vi säkrade segern och drog ifrån NMK ordentligt. De
som gick in i laget var Peder Rengfors och Lars-Inge Quist som gjorde sin
hittills bästa tävling i Asconan, de kom på 3:e resp. 6:e plats i A-spec. I
B –klassen så körde Hasse Nilsson duktigt igen och kom 5:a före en annan
LMS:are nämligen Mikael Nilsson. Nu till C -klassen, där det roligaste
hände. att Börje Samuelsson kan köra bil det visste vi innan men efter ett
uppehåll på 5 mån, och nyinköpt bil en Opel G T E så trodde man väl att han
skulle bjuda sin fästmö Anne - Marie på en något lugnare tur. Det var många
som höll på att svimma när deras tid kom upp klasseger med ett par min, och
en 8:e plats totalt, den stora sensationen var ett faktum. En fin gest var
det av totaltvåans Torbjörn Axman att gratulera till framgången. Jörgen
Svensson är det andra starka namnet i C -klassen i år, kom 2:a i std. B den
här gången men på en tid som hade räckt till seger i B- klassen och före
2:an i C -spec. Dessa två duktiga C - förare blev även 1:a resp 2:a i 79 -
års C -förarliga. Vi får heller inte glömma Tomas Persson och Per Bergehed
som både kom bland de 7 bästa och även de åker B -förare nästa år. Sten
Westberg blev inte 2:a denna gång men väl 4:a i sin välanvända bil. Bland
dem som bröt kan nämnas Per Danielssons rullning SS 1, Bosse Fritz rejäla
frontning SS 1, Krister Erikssons avåkning SS 3. Östergyllens RS 1979•
Tävlingen som heter AM:s pokalen var en begränsad RS, för B och C - förare. I B-spec. lyckades det äntligen för Micke Nilsson i sin V 4:a trots att han stod av på SS 1 vann han klassen. 7:a blev Pelle Olausson. Bland C-förarna blev Tomas Persson 7:a i spec, och i std B kom Bertil Adolfsson 5:a. En av de få som bröt var Mats Forsberg som slog sönder sin V 4:a ganska ordentligt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|