Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr. 5 1978 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HEJ ! sen förra LMS-aren kom ut har det körts 11 tävlingar med deltagande från LMS. Resultaten som man nått måste vara något av det bästa säsonger i LMS historia. Många klassegrar och framskjutna total och klassplaceringar En kille måste vi framhålla speciellt och det är naturligtvis Per Danielsson som har ett suveränt facit på sina 7 starter: 1:a, 1:a, Br, 2:a, 1:a, 1:a, 1:a, och i två av dessa tävlingar har totalplaceringen varit 3:a resp 4:a och detta av en C - förare. Tyvärr ska inte Pelle åka mer i år men har lovat att det blir en 142:a till nästa år så fort snön ;gått bort. Några andra grabbar som vi inte heller ska glömma är de som åkte service i några tävlingar. Det känns tryggt för de som åker att ha någonstans att stanna till och rätta till ev, fel eller bara snacka några ord om hur det går o.s.v. Ett tack till er också som varje gång lånar ut verktyg så att det kan skruvas och svetsas på serviceplatserna.
Teknisrundan Teknis MC Örebro 16. 9. Ett annat par som delar bil som också imponerat är Bernt Alm och Kennet Karlsson som kör en SAAB- V4:a. När NMK ställde in sin tävling så efteranmälde de sig till Teknisrundan och fick starta som sista bil Bernt körde och tog hem en 2:a placering i C -std B där 20 st ställde upp. Även här kostar vi givetvis på oss ett grattis.
Bondesvängen. Katrineholms MK 16. 9. Bröderna Menck d.v.s. Mikael och Hans-Christer som har en amasonspecial tillsammans har båda visat lovande takter, när Bondesvängen gick så var det Mikaels tur att köra och det gjorde han på ett förnämligt sätt.
2:a i C-spec där hela 40 st startade är ett resultat som vi gratulerar till. Sundwallpokalen 23. 9. Tävlingen blev en stor succé för oss i klubben. Hela 38:a ekipage var anmälda varav 36 kom till start. 3 klassegrar, 5 bland de 10 bästa totalt. De två första platserna i lagtävlingen det är ett facit som vi är mycket stolta över. Peter Rengfors åkte in på en 4:e plats i A-spec och det räckte gott och väl för att vinna RM i RSB. 5:a i samma klass och 6:a totalt kom Benke Bergström som gjorde sin bästa körning med sin 142:a. 6:a blev Ingvald Fransson endast 4 sek efter Benke. 8:a Leif Karlsson efter en vild framfart på sista SS, tre avåkningar varav den första kunde ha blivit ödesdiger, Leffe o Anita åkte på två hjul ut på ett gärde och var en hårsmån ifrån att rulla. 1 sekund efter blev Bosse Farsbo i sin Opel. I a-std B kom Torbjörn Axman efteranmäld efter att ha brutit Mälarrallyt och var naturligtvis storfavorit, men vår egen Kent Karlsson var ofin nog att förpassa honom till 2:a platsen. Kenta som för dagen hade Kurt Gryvik bredvid sig vann klassen med 8 sekunder.
Klasseger blev det även i B-spec. genom Hans Åke Gustavsson som rattade sin
142:a på en så fin tid att han blev 7:e totalt och slog närmaste man med 45
sekunder.
BERNDT. Eftersom tävlingen ingick i Ö-serien så var det synd att inte fler från oss var med, här kunde vi ha fått ett ordentligt försprång till NMK, nu fick vi tyvärr inte åka fullt lag i mål. Men visst fanns det ljusglimtar, det ljusare var ju Leffe "brandmans" 5:e placering i A-spec. Han var näst bäst från östgötaklubbarna. Benny Nordqvist kammade hem 35 poäng med sin 13:e plats. Mikael Gunhardsson var bästa LMS:are i B-spec, med sin 12:e plats. I C-klassen fick vi bara två man i mål efter att bl.a. H-C Menck åkte av och brutit, på 14:e plats kom Janne Andersson och 24:a Daniel Amberin. Tävlingen fick mycket kritik för att de hade vattenfyllda tunnor och timmerstockar som hinder på proven, det går ju lika bra med tomma tunnor och smala brädor, även det ger ju 15 sek tillägg och att försvara detta genom att säga att det inte är där man skall köra är som att diskutera med en vägg. Tänk er att sätta ut cementstolpar i stället för pinnar när Stenmark åker.
Jönköping Treklubbars MRY 30/9.
Då Boxholm ficck ställa in sin Stenbocksrunda p.g.a. att vägarna var för
mjuka så tog Jönköping chansen att genomföra sin tävling och det innebar att
många ville efteranmäla sig dit ner. Bland de som fick chansen var bl. Nalle
Johansson som åkte i Kullängs special Kadett, Huddinges Staffan Parmander
som känd som Sveriges vildaste förare samt LMS trion Kent Karlsson Mikael
Nilsson och Per Danielsson. NMK som skulle ha kört sin tävling den 16:e september, var ju tvungna att flytta fram den p.g.a. att vägarna var för blöta efter allt regnet. Eftersom tävlingen ingick i serien så var det fullt startfält vilket innebar att vi hade hela 23 deltagare med. Tävlingen var inte alls så bra som vi är vana vid när NMK arrangerar. Det var bl.a. trassel med klockor på SS 9, dålig pilning överlag, osäkra funktionärer etc. Vårt utgångsläge i serien var ganska bra och efter tävlingen så kunde vi glädjas åt att vi ytterligare en gång vunnit lagmatchen. Vårt försprång är nu ca 50 poäng till NMK då bara en tävling återstår, det är Gruvrundan som går den 9. 12. Scandiatrofén är inställd. För att återgå till Spiralen så kan jag tala om att en std. B-SAAB förd av Torbjörn Axman totalvann, men efter tävlingen så snackades det mer om den där C-föraren som kom fyra totalt. Namnet är Per Danielsson från LMS, som kör en amazon-special. Man får nog gå många år tillbaka för att hitta någon C-förare som presterat något liknande Bosse Farsbo som körde in på en 7:e placering blev vår bästa A-förare efter det att René P som ledde totalt med 12 sek bröt efter motorkrångel, även Bossing bröt p.g.a. växellådsras. I B-spec så körde Tommy Sterneling sin Amazon till en 3:e plats, Björn Nilsson kom 4:a 3 sek efter kom Mikael Gunhardsson i en tvåtakts-SAAB. otur hade Lennart Borg som åkte fel på sp 2 och tappade en tätplacering. Bernt Alm åkte sin vana trogen in på en topplacering i C-std B ,2:a bland 13 startande. Håkan Lövefors kom 5:a i samma klass. Pelle Danielsson har vi redan nämnt 10:a i C-spec blev Ulf Carlsson i en 142:a, 13:e Janne Andersson 17:e Daniel Amberin och 20:e Jögga Nilsson. I lagtävlingen fick vi 226,5, SMK Nyköping 223 och SMK Östgöta 207 poäng.
Kalmar MK 7. 10. MRY.
Tävlingen var on B o C-förartävling men då 10 platser återstod för att det
skulle bli 150 startande lät man förare få åka. Startordningen var helt
omvänd, alltså åkte C förstsedan B och allra sist A.
Ostkanten. Fredagen den 15 september avverkades ännu en bil-o-tävling nämligen SMK Östgötas "Gnoåtta". Start och mål var även denna gång Kråkvilan, Lindö, NORRKÖPING. Till långa banan var 21 ekipage anmälda varav 6 från LMS. För korta banan var siffrorna 22 respektive 5. Långa banan 10,5 mil varav 2,2 enskilt, bjöd på kartskalan 1:50000 och 1:2000. Tävlingen började med en transport till Söderköping. Banan gick sedan söderut för att sedan dra iväg nord-ost. Fyra stycken orienteringssträckor varvade med kortare transporter. En hel del ok fanns med, som vanligt vid svår funna kraftledningar och uttorkade bäckar. En trevlig avslutning på tävlingen fick vi på rallycrossbanan Kråkvilan. Här skulle 20-talet kontroller passeras på ett fåtal minuter. Kartan var en sk. specialkarta med ringade kontroller, skala 1:2000.Underlaget som var lerigt och slirigt, krävde en hel del rattande av förarna. För att särskilja ekipagen tillämpade man här sekund tidtagning. Ola Solheim/Gunnar Bernhardsson körde jämt och fint som vanligt. Trots en rejäl närkontakt med ett broräcke i början av tävlingen så gick det bra för dem efter en sekundstrid på rallycrossbanan med Carl-Erik Berg Tage Pettersson NMK, lyckades Solheim/Bernhardsson lägga beslag på 1:a plats med endast 2 sekunders marginal. Jan-Henrik Brogren/ Peter Widgren ett för dagen nybildat ekipage, blev 2:a LMS:are med en 8:e plats på långa banan. På korta banan hjälpte Claes Ansterus/Reinhard Wagner till med att fullborda lagtävlingen för LMS del.De kom på 8:e plats. LMS blev 3:a i lagtävlingen efter Nyköping och NMK. Sammanlagt efter 3 körda Ostkantentävlingar ligger LMS på 2:a plats efter Nyköping. Peter Widgren.
Östgötaserien
DM i Rally special B 1978
Grattis Peder Rengfors LMS som blivit distriktsmästare i klass special, en
eloge också till Kent Karlsson LMS som blev 2:a i std B. Resultat efter 3
tävlingar, (2 räknas)
KM LMS klubbmästerskap i rally, ställning efter 6 tävlingar.
KM-striden fortsäter med minirally i Nässjö 4 november och Gruvrundan dn 5
dec
Individuellt i C-förarligan efter 8 tävlingar. ..järn an- ,rs-on a-a 3' poaag,2.Jorgan
De fem bästa erhåller penningpriser efter avslutad serie, (500:-400:-,300:-,200:-,100:-). Poängberäkningen sker enligt följande. C std B och C special slås ihop och 1:an erhåller 25 p, 2:an 24p, 3:an 23p, o.s.v. I praktiken innebär detta att många av C-förarna i LMS har en god chans att "slåss" om prispengarna.
Roxenrundan och Folkungaloppet Enligt beslut på ordinarie rallymånadsmöte får LMS A och B förare ej åka dessa tävlingar gäller även som kartläsare. C-förarna får åka dock skall 2 funktionärer uppges på anmälningssedeln.
Julkalendern. Det är dax att hämta ut kalendrar för försäljning 10:- kronor är priset. Kom till klubben tisdagkvällar eller kontakta Jan Collan, Roger Danielsson, Henry Liljesson eller Göran Lund.
Grattis! Johan Svensson och Göran Svennar har gått och gift sig dock ej med varandra. Vi önskar dem lycka till. Bland många fina insatser på rallysidan denna höst utan tvekan det framgångsrikaste året någonsin för LMS rallyförare måste ett stort grattis riktas till C-föraren Pelle Danielsson, som under sin första tävlingssäsong presterat en enastående resultatserie mycket övertygande klassegrar i Emiltrofén 12/8 SMK Motalas RSB 19/8, Jönköpings minirally, Kalmars minirally, NMK,s Spiralen 21/10 samt 2:a placering i Håkan Sundwallpokalen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|