Det är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 5 1975 |
|||
AXPLOCK UR KÖRDA TÄVLINGAR. Kvarnvingarnas Mjölbypokalen aed 23 deltagare från LMS blev som vanligt en bra tävling - många kanske tyckte att vägarna var i snabbaste laget. Göran Svensson och Lennart Nilsson tog förnämliga 2:a placeringar i B- resp. C-k1assen. Veckan efter visade samma mannar att de var i stöten vid Boxholms "Stenbocksrundan". Göran tog ånyo 2:a plats bland 39 startande i B-klassen medan Lennart knep 3:e platsen bland 46 startande i C-klassen. Bland de 18 startande LMS:arna råkade Mats Johansson ut för en riktig rullning. Vid östgötaserietävlingen i Finspång d. 6 September utökades LMS rullare i år med Christer "Coffeman" Svartmo. Fort gick det för C-föraren Kent Karlsson, som vann C-klassen överlägset. René Pettersson, Peder Rengfors, Kent Karlsson, Bengt Andersson och Tomas Mattsson förde fram LMS till 2:a plats i östgötaseriens lagtävling. Vid Viksåttan d.13 September utökades den tidigare rullarskaran med Göran Svensson - en verkligt oturlig månad för LMS B-förare, den 3:e som råkat illa ut. Peder Rengfors blev 2:a bland A-förarna. Lennart Nilsson vann B std. A och Kent Karlsson vann C-klassen. René Pettersson, som invigde sin nya bil, tvingades bryta vid SM-tävlingen i Hörby efter fel på växellådan. Bra insatser överlag presterades vid SMK Nyköpings Rally Special B d. 20 September av Filbytergänget, 2:a plats i Östgötaserien efter omöjliga SMK Nyköping. I laget ingick Peder Rengfors, Bengt Bergström, Tomas Carlsson, Bengt Andersson samt Kent Karlsson. I C-klassen blev Tomas 2:a,Bengt 3:a samt Kent 5:a bland 39 deltagare.
Lagställning efter 7 tävlingar. 1. NMK 1163.5 p. 2. LMS 1146 p.
3. SMK Nyköping 1089 p. 4. SMK Östgöta 1055.5 p. 5. Ydre MK 962 p. 6. VÖMK
901.5 p 7. Finspångs MS 822 p. 8. SMK Motala 610.5 p. 9. Åtvidabergs MK 570
p. 10. MK Scandia 500 p. 11. Tranås MS 0 p.
1.Torsten Sahlin, SMK Ö 239 p. 2.René Pettersson, LMS och Torbjörn Axman,
NMK 221 p. 4. Lars Ström, FMS 220.5 p. 5.Peder Rengfors, LMS 214 p. 6. Jan
Östberg, NMK 209 p. 7 Ulf Lundqvist, SMK Nyk. 199.5 p. 8. Lennart Sjöblom,
SMK Nyk. 187 p. 9.Bengt Bergström, LMS 182 p. 21. Crister Svartmo, LMS 126
p. 26.Mats Johansson, LMS 106 p. A std A 1.Torsten Sahlin, SMK Ö 2.Peder Rengfors, LMS 3. Anders. Lönn, SMK NY. A
std B 1.Torbjörn Axman, NMK. 2.René Pettersson, LMS. 3.Jan Östberg, NMK 24 Oktober Bil-orientering, VÖMK, Ostkanten. 15 November Minirally, ÅMK, östgötaserien. 22 November Minirally, SMK Motala, östgötaserien. 29 November Minirally, VÖMK, östgötaserien. 6
el. 13 December Minirally, NMK, östgötaserien.
Slutet av december Minirally MK Scandia.
BESIKTNINGSKURS. Den 26, 27 och 29 November anordnar Östergötlands Bi1sportförbund en kurs i besiktning med praktiska tillämpningar vid Marknadsnatta. Ett tillfälle som inte får missas av den verkligt bilintresserade.
Julkalendern. Nu är det dags for LMS "hjulkalender" igen. Vi hoppas alla ställer upp och säljer för fulla muggar - 10 kronor är priset - sedvanlig utformning men med ny framsida signerad Roland Larsson, Saab-Ana. Försäljningskontaktmän är Jan Collan, Göran Lund, Ulf Allert, Sture Nilsson, Rune Molinder samt Ulf Strannå. Tag kontakt snarast med någon av dessa mannar.
Till valberedning har utsetts Henry Li1jesson,René Pettersson och Bengt
Samuelsson. Vill du prova på att jobba inom kommittén, lägga banor eller har
förslag på kandidater till olika poster - tag kontakt med valberedningen.
Ordinarie rallymöten hålles 2:a tisdagen varje månad kl. 19.30 i
Majeldslokalen. Möten således tisd. d. 14 Oktober, tisd. d.11 November, tisd.
d. 9 December. TRANSPORTTIDTAGNING. Nu när det drar ihop sig till minirallyn, då oftast transporttidtagning sker, är det dags för en liten påminnelse. För varje transportsträcka anges i körorder och/eller färdbok en ideal körtid, t.ex. 16 minuter. Antag att du erhåller en avgångstid på transportsträckan (klisterlapp el. d.) som ärr 19.56. Du kontrollerar att rätt tid ej är mer an 19.56 innan du ger dig av från kontrollen. Du skall således ankomma till nästa kontroll 16 minuter efter 19.56, vilket innebär kl. 20.12. Kontrollräkna din ideala ankomsttid minst 1 gång. Du skall när du kommer till tidkontrollen begära din ideala ankomsttid, vilket i detta fall är 20.12 oavsett vad klockan visar - även om du har kommit för tidigt. Skulle du vara för sent ute, chansa med att begära din ideala tid, funktionären kanske går på finten.
Det är viktigt att du kontrollerar den tid funktionären skrivit på ditt tidkort, färdbok eller klisterlapp. Var noga med att det stämmer - det är mycket svårt att få det tillrättat after tävlingens slut. Känner du dig osäker på tidtagningssättet, tveka inte att fråga någon av dina kanske mer erfarna klubbkompisar.
|
|||
|