Vad rallysektionen skrev i LMS-aren nr 3 1977. 

 

 

Kolmårdsrundan 12/2.77.

Vid året tävling så hade man flyttat hem igen efter att ha lånat Katrineholm som start- o målplats några år. Tävlingen som SMK Östgöta bjöd på gick på verkligt fina vägar mellan Norrköping och Katrineholm.
Totalsegraren blev samma son i fjol alltså Kurt Karlsson från Katrineholm, men han lär känna vägarna bättra en någon annan. Av de LMS:are som ställda upp kan nämnas Kent.  Karlsson som kom 5:a i A-std B och blev därmed bästa LMS-are och tog full pott vad KM-poäng beträffar. Kalle Fritiof körde starkt och tog bem en sjätte plats i B-special med den gamla tvåtaktaren. B-föraren Bengt ”Gotland” Karlsson bröt efter avåkning på SS 1. I C-klassen var frågan om Bossing Karlsson skulle kunna ta sin tredje raka seger i vinter. Det gick lite för fort i slutet på SS 1 och det tog i en snövall så pass att bilen vände och det var bara att backa de två sista km till mål och bara konstatera att bilen var lite " ”hängig” att det var bara att bryta. Roger Arvidsson var den som försvarade LMS färger bäst i C-klassen efter en fin åkning belade han en 5 plats i klassen.

 

Lagtävlingen vanns av NMK och LMS kom på tredje plats vilket vi måste vara nöjda med då det " jäklades" för de flesta.

 

Vingåkersvalsen.

Deltävling nr. 2 av våra 4 km-tävlingar i MRY var förlagd uppe i Vingåker och det kom hela 13 st. LMS-are och ville göra upp om poängen. Bäst lyckades Leif Karlsson i. sin Amazon före Benny Nordqvist.

En utmärkt prestation gjordes av Bengt Andersson i sin tvåtakts-Saab som rodde hem en 2:a plats i B- spec. där hela 48 st. startade.

S-G Wigh som tävlat i många år men aldrig kört någon vintertävling belade en 5:e plats bland 30-talet startade i B std B.

 

Gästabudstrofén 19/2.77
I utklassningsstil vann hemmaföraren Ingvar Carlsson i sin BMW hela 2 min.48 sek. till närmaste man.

Bästa LMS:are blev inte helt oväntat Kurt Gryvik som lotsade in sin Saab på en 5:e plats bland de 17 man starka A-förare std. B klassen.

Roger Arvidsson gjorda åter en fin körning och kom på en 5:e plats, bland 30 startande i klassen.

Vädret var det sämsta tänkbara ett snöfall gjorde att arrangörerna t.o.m. var tvingade att ploga mitt under pågående tävling.

Laget sprack helt då de flesta av de vara åkte och fastnade i snömassorna.

 

Kvastdansen, 30/4.77.

Kalmar MK var först att dra igång en barmarkstävling i MRY på fastlandet (Gotland körde helgen innan) och dit åkte två LMS-are, båda nyblivna Opelägare, det var Johan Svensson och Urban Wahlberg som ville vara med från början, att båda kom i mål vet jag men resultatet har jag inte fått reda på ännu, gissningsvis så kom de bland de fem

första i respektive klass.

Berndt Carlsson

 

Sviestadträffen började moll slutade i dur.

I allra bästa, nästan sommarlika, vårväder kördes som vanligt LMS-Rally Special A Sviestadträffen 1 maj. Början av tävlingsveckan såg dock inte fullt så sommar lik ut. Flera dagars regnande som inte slutade förrän tisdag, såg ut att sabotera allt vad gräsprov hette och bankommittén fick fullt sjå att rita nya prov på enbart asfalt. Hur det nu var redde det upp sig i slutet på veckan och efter att ha strukit ett gräsprov körde man nästan enligt de ursprungliga skisserna. Ett tack till Roger Danielsson som gång efter annan fick nya skisser att kopiera upp i dryga hundratalet exemplar.


Då RSA speciallisten Fergus Sager inte var anmäld, vilade favoritskapet på Lars-Göran Liljeberg med fru Ulla i Opel GT/E, nu tävlande för AMF Södertälje, och Jan Östberg med fästmö Maria. Honda Civic och NMK. Så blev också ordningen i mål, 11 sekunder skilde  dem båda. I körtid räknat placerade sig Nyköpings Antero Onkamo före Janne, men så var det här med påkörda hinder där den vilde sörmlänningen drog på sig 30 prickar. Peder Rengfors som premiärkörde en nyinhandlad Ascona, lyckades meja sig till hela 45 extra prick och fördärvade chanserna till en topplacering.
 

Bästa LMS-are blev Leif Karlsson/Anita Gustavsson med en delad 8:ew plats bland A-förarna. LMS färger i B-klassen försvarades bäst av Håkan Gustavsson/Leif Markman,7:e plats och i C-klassen av Krister Lifvergren/Christer Andersson delad 2:a, grattis.

Rejält otur hade Boo Farsbo, den kring 200 hästar starka motorn under 142 huven, fördärvade så mycket som fanns av de dyra specialbitar i bakaxeln vid vändningen på 3:e provet. Traditionell otur i form av rullningar svarade numera ÅMK:s Carl-Gustav Klitsie för med sin nybyggda kritvita special-Amazon samt NMK:aren Roger Johansson, som efter mycket häftig och publikfriande körning, vände upp och ner på sin hisingepackard på sista provet. Ytterligare en rullning inträffade och den resulterade till och med i eld som dock snart släcktes . Banan som trots regnet tidigare i veckan höll mycket bra, fick genomgående mycket fin kritik.

Speciellt uppskattades provens avsaknad av tvärböjar, vilken resulterade i mer bilåkning, något som inte minst den 2000 hövade publiken tycktes gilla. Ett tack också till tävlingsledaren, Dag Johansson, som dispens till trots redde ut uppgiften med glans.

 

Slutligen en uppmaning. Veckan började krisartat med rejäl nederbörd och söndag morgon såg inte ljus ut den heller, men då gällde det funktionärer. Sen ankomst av somliga och brist på många. Du som inte kunde ställa upp för att du hade annat för dig - när du ändå kom ifrån och lyckades ta dig ut till Sviestad kunde du väl ställt upp, bytt av en kompis så han fått gå och fika. Nästa gång är det kanske du som ska åka och då vill du väl att kompisarna ställer upp för dig ?
Alla ni som hjälpte till  tack ska ni ha.

Retep Grebyn

 
   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93