Det är vad rallysektionen har skrivit i LMS-aren nr. 2 1976.

 

 

 

Rally
Vill här nedan lämna en kort rapport från Svenska rallyt. Vilket vi avgick från Linköping på fredagsförmiddagen för att titta på. Väl uppkomna till Karlstad, inhandlades, karta o program. Efter en kort rekning bestämdes att vi skulle åka ut till SS 4 där vi åkte några SS i rad. Så var då tiden inne efter intagande av lunch för första bil att komma till SS 4. Vi hade sett ut oss ett avsnitt på slutet där vägen blev krogig o snörik. Det konstaterades snart att Saabarna hade ett stort plus i kanten för den typen av väglag. Inga häftigare dikesvisiter fick vi uppleva på denna sträcka men mycket snygg bilåkning. Sedan bar det av till mitten på SS 8, denna gång hade vi sett ut oss ett ställe där farten lag på topp. Efter en lång raka avslutades den med en vinkel höger med en stor ved flod på yttersväng och ett timmerupplag på innerkant. Här kunde vi bedöma de fruktade Lancia killarnas framfart betydligt vildare än på SS 4. Men även hemmaföraren (om vi får kalla honom det i sådana här stunder) Dag Pettersson hängde med i samma fina takt som både Stig o Per från Saabstallet. Efter att ha sett c:a 150,talet bilar på denna SS begav vi oss till industrisamhället Grums för intagande av korv i vara hungriga magar. Efter det hade klockan börjat gå mot 5 tiden på lördagsmorgon, var det dags att after lite intern diskussion om tid och längd att åka till SS 17 som vi räknade ut att få se i dagsljus. Då det nu kunde bli lite filmväder sa åkte vi hela den sträcka för att se ut någon lämplig plats att titta på. Det var en mycket snabb väg som till mesta delen bestod av gammal landsväg, med ett lite krokigare avsnitt after c:a 1 km. där vi stannade. Först i spåret var nu Stig, följd av Per samt de tre Lanciorna. Då det snöat ihållande under de tidiga morrontimmarna var det inte lätt att spåra för Stig. Detta kanske Waldegård tänkte på eftersom han hade parkerat vid sidan av vägen några minuter på en av Uddeholms skogssträckor, vem vet? nu kom han dock som 5:e bil. Men var hade nu Dag tagit vägen! Efter det att vi kom in till Karlstad fick vi den förklaringen. Först hade han och bensin servisen åkt om varandra på en transport vilket resulterade i bensinstop! På SS 5. Det ordnade upp sig någorlunda för det fanns en lantbrukare som hade lite motorsågsoppa vilket även ett fullblod till V4 visade sig gå på. Sedan hade Dag kämpat tappert till SS 14 där det tog ett snörpligt slut då en kulbultsinfästning i ett spindelhus gick tvärt av. Ja det var 1:a varvet det, sedan kom tröttheten på så att vi åkte hem ock sov. Vilket inte Per Eklund gjorde ty han vann ju sin största seger hittills.

 

SAMMEL

 

VÄRNASJÖN.

Ja då blev det äntligen is på Värnasjön efter många år väntan. Jag bestämde med Axel i Vitvassa att om det här vädret höll sig så skulle vi provborra torsdagen den 28/1. Det visade sig att isen höll måttet redan då och kylan skulle stå sig annonserade vi ut en sjöträff enbart for Rallysektionen den 1 februari. Då anslutningen blev enorm och föreningen Värnasjöns vattenvård lovat hålla servering blev det en lyckad dag. Nu blev ju allas frågan frampå söndagseftermiddagen, när åker vi härnäst ? man måste ju göra något mer när istillfällen så sällan bjuds att vi bjöd in alla LMS:are till träff för hela familjen söndagen den 15/2 vilket var mycket roligt att arrangera då uppslutningen blev över förväntan Även denna söndag. Samtidigt vill vi tacka Vattenvårdsföreningen för den fina serveringen som de höll för oss bägge söndagarna. Någon mer träff kan det nog inte bli i år då solen lyst lite väl mycket de senaste dagarna. Vi får väl vända på uttrycket och säga att det är lagt på vatten till nästa säsong.

SAMMEL

 

   

Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93