BILDREPOTAGE FRÅN.

RAC RALLYT DEN 22-25 november 1981.

Östgöta Correspondenten hade en bilaga på lördagarna som kallades Rengbågen och här finns den artikeln som Sven Fransson har skrivit text och tagit alla bilderna till.

 

CHESTER,
ENGLAND
(Regnbågen)

När höststormen slog ut Mjölbyföraren Björn "Nalle" Johansson i engelska RAC-rally gick samtidigt luften ur ett 30-tal östgötasupportrar som satsat ca 3 000 kr per person och tio semesterdagar för att heja £ram hemmaföraren. Men resan var ändå värd varenda öre. VM-rallyt är höjdpunkten på aret och så finns det så mycket annat att titta på och uppleva, menar östgötabjörnens fans i den engelska obygden. Engelska RAC-rallyt, den sista deltävlingen i VM, är en enda stor folkfest. Ett lämmeltåg av åskådarbilar kröp fram på vägnätet utmed den nästan 300 mil långa rallybanan under fyra dagar. Totalt räknades in ca 250 000 åskådare bara vid startplatsen och de fem första specialsträckorna. I denna jättemyrstack doldes ett 30-tal östgötasupportrar som åkt över till motorsportens hemland för att få se en skymt av svenske rallymästaren Nalle Johansson.

INGEN SÖMN
Det blev int
e mycket sömn ibland. Om man skall följa VM-förarnas jakt på de värdefulla poängen gäller det att hålla sig vaken. En del av oss hade bokat in hotell i förväg, men många improviserade och tog det natthärbärge som bjöds, berättar Lennart "Lärka" Andersson från Skänninge. Från Skänningetrakten åkte man över med två bilar, mest för att heja på Nalle. När han sedan efter en fin inledning tvingades bryta, efter att ha slagit runt med bilen och "tappat" tidkortet i höststormen, gick luften även ur supportrarna.

SJÖSJUKA
Då fick vi ägna det lokala intresset åt de kvarvarande svenskarna, säger Nils-Göran Törnvall och Jan Johansson, vilka blev sjösjuka på resan till England och inte kom i form förrän lagom till besiktningen. Det är vid besiktningen den stora folkfesten börjar tävlingsbilarna ringlar i en lång kö fram till besiktningspersonalen som vid den första stationen mäter decibelstyrkan på bilarna. I en stor hall som är försedd med läktare presenteras förarna inför publiken. De svenska ovationerna var dock blygsamma jämfört med när den franska skönheten Michele Mouton i sin Audi Quattro presenterades.

BÄTTRE VÄGAR
När starten gick var det ca 25 000 åskådare bara vid startplatsen, Eastgate i centrala Chester, ca 40 mil nordväst om London
. Det svenska inslaget vid starten var dock inte stort. Många hade anslutit sig till de ringlande bilköerna ut till specialsträckorna. Det är betydligt lättare att köra i England i dag än för tio år sedan säger Tord Nilsson som upplevde sitt 10:e RAC-rally, 1971 var det svårare att hitta, vägarna var bra mycket mindre och av dålig kvalité. Nu är både vägarna och kartor bättre vilket gör att man lättare tar sig fram. Publiktillströmningen ökar för varje år och det medför att vissa problem ändå kam uppstå. Lokalbefolkningen är fantastiskt hjälpsam i England säger Tord och berättar en kul episod som knappast skulle kunna inträffa i Sverige. När han skulle växla till sig pund i en bank fick han veta att de inte växlade in utländsk valuta där. Men man visade genom en vägbeskrivning var det gick bra att växla. Tord promenerade iväg utan att finna den eftersökta banken. Plötsligt knackade en
dam svensken på axeln och påpekade att han gått för långt. Hon hade nämligen stått i bank kön bakom svensken och hört hela samtalet. Hon visade också var växlingsbanken och den svenske RAC besökaren var nöjd. Det handlar dock inte bara om rally. Några av Mjölbysupportrarna passade också på att titta på bilmuseum i Donington. En mycket intressant upplevelse, där fanns både gamla banracingbilar från gångn
a tider och veteranmotorcyklar.

LITE RALLY
Under ett RAC-rally får man åka långt men ändå inte se så mycket biltävling,
säger Nalles klubbkompis Kjell-Åke Holm. Vi åkte totalt drygt 300 mil varav 200 i England. Under resan fick vi både laga punktering och byta stötdämpare, så RAC är inte bara biltävling. Vi upplever samtidig England och försöker att se så mycket av landet som möjligt under rallyveckan. Till stor del åker man över för att se Nalle som tyvärr fick bryta. Men man har ändå inte stor chans att träffa förarna och höra hur tävlingen går. Det är så oerhört mycket folk att man knappast har en chans att komma nära bilarna vare sig vid start, mål eller uppehåll.

LÅNGA KÖER
Bilköerna till en specialsträcka kan vara ett par mil långa och åskådarna kan vänta hur länge som helst för att se världens bästa rallyförare. På en av de sista sträckorna hade en stor del av publiken tagit plats redan vid 20
-tiden på kvällen. Första ekipaget skulle inte komma förrän vid 2-tiden på natten. Pa transportsträckorna dundrar servicebilarna fram med massor av tävlingshjul på taket och skåpet fyllt men reservdelar. RAC-rallyt har blivit ett jättearrangemang sedan starten 1951. När det första RAC-rallyt kördes var det mera som ett familjerally. Med åren har det växt och 1961 - 1962 och 1963 segrade Erik Karlsson "på taket" i en Saab. Övriga svenska segrare ar Tom Trana 1963 och 1964, Bengt Söderström 1966, Harry Källström 1969 och 1970, Stig Blomqvist 1971 och Björn Waldegård 1977.

KOMMER IGEN
Vi var medvetna om att några måste bryta en så pass krävande rallytävling som RAC. Tyvärr var det Nalles tur i år eller rättare sagt otur. Vi hoppas och vet att han kommer igen nästa år.
Han har också den rätta gnistan och kapaciteten att bli RAC vinnare bakom ratten på en
konkurrenskraftig bil.
Det säger östgötabjörnens supportrar som på stående fot lovar att komma igen och heja fram sin idol i RAC nästa år
. Kosta vad det kosta vill. Ett RAC-rally missar man bara inte!   

 

LÄNK TILL:
 
STARTLISTA
 
RESULTATLISTA
 
STRÄCKTIDER
 
 
 
Foto:Sven Fransson.
Björn "Nalle" Johansson och Sven-Erik Johansson i förgrunden. Vad heter gubbarna som sitter i bakgrunden.
 
Foto: Sven Fransson.
Ett glatt gäng Nallesupportrar från Skänninge drar upp riktlinjerna för rallyts första specialsträckor. Frv. Olof Kånge, Jan Johansson, Per-Inge Pihl, Kjell Gustavsson, Kalle Frisk, Nils-Göran Törnvall, Lennart Andrersson som gjorde sitt femte RAC-rally som åskådare. samt Sven Johansson och Kalle Gustavsson. (text från Östgöta Correspondenten).


 
Foto:Sven Fransson.
Bland de svenska åskådarna fanns Tord Nilsson som nu gjorde sitt tionde besök på engelska VM Rallyt. (text från Östgöta Corespondenten).
 
 
Foto. Sven Fransson
Vad heter personen??
 
Bilder från olika serviceplatser.
 


Foto: Sven Fransson.
Servicebuss som tillhör Rothmans Rally Team.
 
Foto: Sven Fransson.
Däcksbyte på Ari Vatanens Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Däcksbyte på Ari Vatanens Ford Escort RS.


Foto: Sven Fransson.
Bild från en service plats.


Foto: Sven Fransson.
Bild från en service plats.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Service av bil nr 45 som körs av Julian Raymond och Guy Hodgson. Ford Escort RS.
På serviceplatserna var framkomligheten nästan intell helt omöjlig för en intresserad åskådare . DEt var bara de som var först på platsen som fick chansen att se lite av bilarna och de enorma servicebussarna. (text från Östgöta Correnspodenten)
Foto: Sven Fransson.
Bilen till vänster är nr 41 som körs av Francis Tuthill och codrivern är Filip Kerr. Bilen till höger är nr 45 och körs av Julian Raymond och Guy Hodgson. Båda bilarna är Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Har är det service på nr 41 som körs av Francis Tuthill och codrivern är Filip Kerr bilen en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Har är det service på bil nr 41 som körs av Francis Tuthill och codrivern är Filip Kerr bilen en Ford Escort RS. OBS. Nätansluten mutterdragare.
 
Foto: Sven Fransson.
Har är det service på bil nr 41 som körs av Francis Tuthill och codrivern är Filip Kerr bilen en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Tankning pågår på startnummer 41 som körs av Francis Tuthill och codrivern är Filip Kerr. Bilen en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Startnummer 20, Tarry Kaby och codrivern Rob Artur med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Startnummer 20, Tarry Kaby och codrivern Rob Artur med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Startnummer 20, Tarry Kaby och codrivern Rob Artur med en Toyota Celica.

Foto: Sven Fransson.
Här är det service för Bob Bean och Alan Greenwod med en Ford Escort RS.


Foto: Sven Fransson.
Här är det service för Bob Bean och Alan Greenwod med en Ford Escort RS.



 
Foto Sven Fransson
Däckservice på gång.

 
 


Foto: Sven Fransson.
Däckservice på gång.


Foto: Sven Fransson.
Service på Louise Aitken och Ellen Morgan ford Escort RS2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Här grillas det. Mat behövs om man skall hålla sig vaken.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Publiken beundrar Rod Millen och Bryan Harris fina Mazda RX7.
 
Foto: Sven Fransson.
Webbnissen trodde först att tjejen bar blomvaser men det är ju plastkoner.
 
Foto: Sven Fransson.
Webbnissen trodde först att tjejen bar blomvaser men det är ju plast koner.

Foto: Sven Fransson.
John Buffum och Niel Wilson med en Triump TR 7.
 
Foto: Sven Fransson.
Sergej Vukovich och Andris Zvingevich med en Lada.

 
Foto: Sven Fransson.
Kastitis  Girdauskas och och Arvidas Girdauskas med en Lada.
 
Foto: Sven Fransson.
Autografskrivning pågår. Stig Blomquist och Björn Cederberg.
 
 
Bilder på Björn "Nalle" Johansson.
 


Foto: Sven Fransson.
Fotografen smet in i hotellrummet och föreviga denna bild. Innan läggdags så är det dags att planera för morgondagen. Björn "Nalle" Johansson liggandes och Sven-Erik Andersson.
 
Foto: Sven Fransson.
Vid uppehållet i Carlisle var det uppåt i svensklägret där Nalle låg på en åttonde plats efter 10 special sträckor. Bilen är en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Vid uppehållet i Carlisle var det uppåt i svensklägret där Nalle låg på en åttonde plats efter 10 special sträckor. Bilen är en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Tänk så glad "Nalle" blev när han kände igen fotografen.
 
Foto: Sven Fransson.
 Björn "Nalle" Johansson och Sven-Erik Andersson. Bilen är en Opel Ascona 400.
 
 
Bilder på Michele Mouton.
 
Foto: Sven Fransson.
Startnummer 10 med Michele Mouton och Fabrizia Pons med Audi Quattro.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och en äldre gentelman vem är det ????.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och en äldre gentelman vem är det ????.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton.
 
Foto: Sven Fransson.
Interjuv med Michele Mouton.
 
Foto: Sven Fransson.
Interjuv med Michele Mouton.
 
 
Bilder på Markku Alen.
 
Foto: Sven Fransson.
Markku Alen med en Lancia Stratos HF HF.
 
Foto: Sven Fransson.
Markku Alen med en Lancia Stratos HF HF.
 
Foto: Sven Fransson.
Markku Alen med en Lancia Stratos HF HF.
Övriga bilder.
 
Foto: Sven Fransson.
John Hill och John Millington med en Opel Kadett
 
Foto: Sven Fransson.
Jan Sellholm utfrågas av söt fotograf.
 
Foto: Sven Fransson.
Nu fick Sven Franson till en fin bild både på Jan Sellholm och fotografen.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och Fabrizia Pons med Audi Quattro.

 
Foto: Sven Fransson.
Per Eklund och Ragnar Spjut med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Hannu Mikkola och Arna Hertz med en Audi Quattro.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Vilken gäspning, de ser rätt trötta ut.
 
 
Bilder från Presscentret.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Här var det inga digitala skärmar, det var skrivtavlor som gällde. Vid den här tiden bevakades de största VM-tävlingarna i rally av journalister från sveriges största dagstidningar och även var det rapporter i SVT och Sveriges radio.  
 
Foto: Sven Fransson.
Närbild på skrivtavlan
 
Foto: Sven Fransson.
Kopieringsmaskiner fanns det men endast utbildad personal fick kopiera papper.
 
Foto: Sven Fransson.
Kopieringsmaskiner fanns det men endast utbildad personal fick kopiera papper.
 

Foto: Sven Fransson.
Östgöta Corresspondenten utsände fotograf Sven Franson i arbetstagen.

 
Foto: Sven Fransson.
Kafferast eller är det Öl? Observera telefonerna till vänster på bilden. DE har myntinkast.
 
Foto: Sven Fransson.
Inga bärbara datorer endast gamla skrivmaskiner.
 
Foto: Sven Fransson.
Inga bärbara datorer endast gamla skrivmaskiner.
 
 
 
Bilder från målgången.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Totalsegrare och klassegrare i klassen i klassen 9 Grupp 4. Hannu Mikkola och Arne Hertz med en Audi Quattro. Körtiden på specialsträckorna var 8 timmar 30 minuter och 0 sekunder.
 
Foto: Sven Fransson.
Segrare i klassen klass 8 grupp 4. Ari Vatanen och David Rchards med en Ford Escort RS. Ari var också näst snabbaste bil endast 11 minuter och 5 sekunder efter Hannu Mikkola.
 

Foto: Sven Fransson.
Segrare i Klass 7 grupp 2. Stig Blomquist och Björn Cederberg med en Talbot Sunbeam. Tredje plats totalt 13 minuter och 36 sekunder efter segraren.
 
Foto: Sven Fransson.
På en 6:e plats totaltr kom Per Eklund och Ragnar Spjut med en Toyota Celica 24 minuter och 54 sekunder efter segraren.
 

Foto: Sven Fransson.
Anders Kulläng och Bruna Berglund med en Mitsubishi Lancer 2000 turbo. En 9:e placering totalt blev det 35 minuter och 22 sekunder efter vinnaren.
 

Foto: Sven Fransson.
Sören Nilsson och Anders Ohlsson med en Nissan Violet (enligt startlistan) det är ju en Datsun? Det blev en 7:e plats totalt endast 27 minuter och 20 sekunder efter segraren.
 


BILDER FRÅN OLIKA STRÄCKOR.
 


Foto: Sven Fransson.
Timo Salonen och Seppo Harjanne med en Nissan Violet.
 


Foto: Sven Fransson.
Björn Waldegård och Hans Thorzelius med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Jean Ragnotti och Martin Holmes med en Renault 5 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och Fabrizia Pons med Audi Quattro.
 
Foto: Sven Fransson.
Anders Kulläng och Bruno Berglund med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Henri Tiovonen och Fred Gallagher med en Talbot Sundbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Ari Vatanen och David Richards med en Ford Escort RS
 
Foto: Sven Fransson.
Markku Alen och IIkKa Kivimaki med en Lanc Stratos HF HF.
 
Foto: Sven Fransson.
Gay Frequelin och Jean Todt med en Talbot Sundbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Hannu Mikkola och Arne Hertz med en Audi Quattro.
 
Foto: Sven Fransson.
Tony Pond och Michael Nicholson med en Vauxhall Chevette 2300.
 
Foto: Sven Fransson.
Malcolm Wilsson och Terry Harryman med en Ford Escort RS.

 
Foto: Sven Fransson.
Lasse Lampi och Pentti Kuukkala med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Troligvis är det Terry Kaby och Rob Arthur med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Björn "Nalle" Johansson och Sven-Erik Andersson med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Björn "Nalle" Johansson och Sven-Erik Andersson med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Björn "Nalle" Johansson och Sven-Erik Andersson med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Pentti Arikkala och Phil Short med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Per Eklund och Ragnar Spojut med en Toyota Celica.


Foto: Sven Fransson.
Stig Blomquist och Björn Cederberg med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Jimmy McRae och Ian Grindrod med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Jimmy McRae och Ian Grindrod med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Russel Brookes och Mike Broad med en Talbot Sunbeam. 
 
Foto: Sven Fransson. 
Roger Clark och Chris Serle med en Ford Escort RS.
Foto: Sven Fransson. 
Bruno Saby och Jean-Marc Andrie med en Renault 5 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
John Buffon och Neil Wilson med en Triump TR7.
 
Foto: Sven Fransson. 
Andy Dawson och Kevin Gormley med en Nissan Bluebird Turbo.
 
Foto: Sven Fransson. 
Rod Millen och Bryan Harris med en Mazda RX7. 
 
Foto: Sven Fransson. 
Andrew Cowan och Derek Taylor Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.

 
Foto: Sven Fransson. 
Mickael Sundström och Hannu Wallinheimo med en Ford Escort RS 2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Maciej Stawowski och Ryszard Zyszkowski med en FSO Polenez.
 
Foto: Sven Fransson. 
Kastitis Girdauskas och Arvidas Girdauskas med en Lada.
 
Foto: Sven Fransson. 
Shigeo Kaneko och Toshiaki Nakamura med en Isuzu Gemini. 
 
Foto: Sven Fransson. 
Shigeo Kaneko och Toshiaki Nakamura med en Isuzu Gemini.  
 
Foto: Sven Fransson.
Teruo Katsuto och Derek Webb med en Toyota.
 
Foto: Sven Fransson.
John Haugland och Jan Olof Bohlin med en Skoda 120.
 
Foto: Sven Fransson.
Malkom Patrik och Brian Rainbow med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Antero Laine och Juha Piironen med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
Foto: Sven Fransson.
Georg Hill och Ronald Varley Vauxhall Chevette.
 
Foto: Sven Fransson.
Jan Hagman och Göran Gustavsson med en Ford Escort RS.

 
Foto: Sven Fransson.
Willie Rutherford och John Brown med en Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Francis Tuthill och Filip Kerr me en Ford Escort.
 
Foto: Sven Fransson.
Även danskar var med och tävlade. DaJens-Ole Kristianssen och Per Winther med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Christoffer Lord och Ernest Waldron med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Julian Raymond och Guy Hodgson med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Steve Bannister och Johgn Robinsson med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Ian Hugfhes och Hugh MC Neill med en Chrysler Avenger.
 
Foto: Sven Fransson.
Jan Sellholm och Hans Karlsson med en Toyota Starlet.
 
Foto: Sven Fransson.
Austin MacHale och Martim Whale med en Ford Escort RS 2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Peter Geitel och Michael Wood med en Datsun 160J.

 
Foto: Sven Fransson.
Sören Nilsson och Anders Ohlsson med en Nissan Violet.
 
Foto: Sven Fransson.
Sören Nilsson och Anders Ohlsson med en Nissan Violet.
 
Foto: Sven Fransson.
Claude Laurent och Dominique Laurent med en Peugoet 505 Diesel Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Mats Jonsson och Johnny Johansson med en Volvo 142.
 
Foto: Sven Fransson.
Mats Jonsson och Johnny Johansson med en Volvo 142.
 
Foto: Sven Fransson.
Michael Jackson och Jim Goodman med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
David Grainger med okänd kartläsare. Bilen är en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Terry Pankurst och Roger Freeman med en Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Kevin Curran och Trevor Wheattley med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Peter Ripley och Ian North med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Louise Aitken och Ellen Morgan med en Ford Escort RS2000.


Foto: Sven Fransson.
Martin Freestone och John Gittins med en Ford Escxort RS 2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Graham Evans och Alister Roberts med en Ford Escort RS 2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Kazou Soma och Hakaru Ichino med en Mazda RX 7.
 
Foto: Sven Fransson.
Berndt Steffansson och Ingvar Fredriksson med en Volvo 240 Turbo.


Foto: Sven Fransson.
Clifford Spencer och David James med en Ford Escort RS 2000.
 
Foto: Sven Fransson.
Gunnar Fagerlind och Christer Gustavsson med en Talbot Sundbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Ron Hudson och Les Edwards med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Philippe Gobert och Roland Fauvel med en Fiat 124 Abart Spider.
 
Foto: Sven Fransson.
John Stevens och Rchard Bonner med en Mazda.
 
Foto: Sven Fransson.
Jimmy McRae och Ian Grindrod med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Russell Brookes och Mike Broad med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Malcom Wilson och Terry Harryman med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Terry Kaby och Rob Artur med en Toyota Celica.

 
Foto: Sven Fransson.
Nalle Johansson  vräker in bilen i en skarp högerböj på den fjärde specialsträckan I bakgrunden ett myller av åskådare där östgötasupportrarna finns. (text från Östgöta Correspondenten) 
 
Foto: Sven Fransson.
Bruno Saby och Jaen-Marc Andrie med en Renault 5 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Ari Vatanen och David Ricards med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och Fabizia Pons med en Audi Quattro.
 
Foto: Sven Fransson.
Stig Blomquist och Björn Cederberg med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Stig Blomquist och Björn Cederberg med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Jimmy McRae och Ian Grindrod med en Opel Acona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Pentti Airikkala och Phil Short med en Ford Escort RS.
 

Foto: Sven Fransson.
Ari Vatanen och David Ricards med en Ford Escort RS.

Foto: Sven Fransson.
Här står fotograferna beredda att ta den perfekta rallybilden innan Stig Blomquist och Björn Cederberg kör förbi med en Talbot Sundbeam. 
 
Foto: Sven Fransson.
Hoppas fotograferna fick någon bra bild  av Stig Blomquist och Björn Cederberg som körde förbi med en Talbot Sundbeam. 
 
Foto: Sven Fransson.
Jimmy McRay och Ian Grindrod med en Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Anders Kulläng och Bruno Berglund med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Jean Regnotti och Martin Holmes med en Renault 5 turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Andrew Cowan och Derek Taylor med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.


Foto: Sven Fransson.
Terry Pankhurst och Roger Freeman med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Mats Jonsson och och Johnny Johansson med en Volvo 142.
 
Foto: Sven Fransson.
Austin McHale och Martin Whale med en Ecort RS 200o.
 
Foto: Sven Fransson.
Kastitis  Girdauskas och och Arvidas Girdauskas med en Lada.
 
Foto: Sven Fransson.
Malkom Patrik och Brian Rainbow med en Opel Ascona 400.
 
Foto: Sven Fransson.
Christoffer Lord och Ernest Waldron med en Talbot Sunbeam.


Foto: Sven Fransson.
Sören Nilsson och Anders Ohlsson med en Nissan Violet.
 
Foto: Sven Fransson.
Berndt Steffansson och Ingvar Fredriksson med en Volvo 240 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Antero Laine och Juha Piironen med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.

Foto: Sven Fransson.
Andrew Cowan och Derek Taylor Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Teruo Katsuta och Derek Webb med en Toyota.
 
Foto: Sven Fransson.
Bob Bean och Alan Greenwood med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Timo Salonen och Seppoi Harjanne med en Nissan Violet.
 

Foto: Sven Fransson.
Björn Waldegård och Hans Thorzelius med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Jean Regnotti och Martin Holmes med en Renault Renault 5 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Michele Mouton och Fabrizia Ponsmed en Audi Quattro.
Foto Sven Fransson.
Sven Fransson som var akreditrerad fotograf så fick han vistas utanför publikplatserna. När Michele Mouton körde förbi så fick Sven en hel del lera på sig vilket gjorde att publiken fick sig ett gott skratt.

Överallt vid specialsträckorna var åskådarmassorna enorma och stora serverings tält var uppslagna på vissa ställen för att servera åskådarna med mat och dryck. (Text från Östgöta Corespondenten)
 
Foto: Sven Fransson.
Henri Toivonen och Fred Gallager med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Ari Vatanen och Fred Gallagher med en Ford Escort.
 
Foto: Sven Fransson.
Markku Alen och Ilkka Kivimaki med en Lancia Stratos HF HF.
 
Foto: Sven Fransson.
Gay Frecquelin och Ilkka Kivimaki med en Talbot Sunbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Hannu Mikkola och Arne Hertz med en Audi Quattro.
 
Foto: Sven Fransson.
Tony Pond och Michael Nicholson Vauxhall Chevette 2300.
Foto: Sven Fransson.
Anders Kulläng och Bruno Berglund med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Pentti Airikkala och Phil Short med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Per Eklund och Ragnar Spjut med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Stig Blomquist och Björn Cederberg med en Talbot Sunbeam. 
 
Foto: Sven Fransson.
Anders Kulläng och Bruno Berglund med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Jean Ragnotti och Martin Holmes med en Renault 5 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Gay Frecquelin och Ilkka Kivimaki med en Talbot Sunbeam.

 
Foto: Sven Fransson.
sören Nilsson och Anders Olsson med en Nissan Violet ????
 
Foto: Sven Fransson.
Terry Kaby och Rob Arthur med en Toyota Celica.
 
Foto: Sven Fransson.
Rod Millen och Bryan Harris Mazda RX7.
 
Foto: Sven Fransson.
Julian Raymond och Gay Hodgson med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Christoffer Lord och Ernest Waldron med en Talbot Sundbeam.
 
Foto: Sven Fransson.
Antero Laine och Juha Piironen med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
John Buffon och Neil Wilson med en Triumph TR 7.
 
Foto: Sven Fransson.
Willie Rutherford och John Brown med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Francis Tuthill och Filip Kerr med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Roger Clark och Chris Serle med en Ford Escort RS.
 

Foto: Sven Fransson.
Peter Geiter och Michael Wood med en Datsun 160J.

 
Foto: Sven Fransson.
Michael Stuart och Frank Rowlands med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
Roger Clark och Chris Serle med en Ford Escort RS.
 
Foto: Sven Fransson.
John Buffon och Neil Wilson med en Triumph TR 7.
 
Foto: Sven Fransson.
Andy Dawson och Kevin Gorley med en Nissan Bleubird Turbo.
 
Foto: Sven Fransson.
Rod Millen och Bryan Harris med en Mazda RX 7.
 
Foto: Sven Fransson.
Andrew Cowan och Derek Taylor med en Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.
 
Nu är det slut. 
 
 
 
 
 
 
Copyright
Linköpings Motorsällskap
2024