Nu gör
Claes Carlgren come back i rally.
Det
började 1967 med en gulfärgad SAAB tvåtakt vilken Claes tog många klassegrar
i B resp. A-juniorklassen. Även en del A-förartävlingar avverkades med den
gula 2 taktsaaben, men den fick 1969 ge plats för en V4:a gr. 1 som
sedermera trimmades till gr. 2 bl.a. blev det seger i Folkungaloppet och
Gruvrundan samt en andra plats i Trandansen efter självaste Anders Kulläng.
Claes låg även bra till vid några SM-tävlingar. Två V4:or blev det innan en
Amazon införskaffades sedan blev det en Rally Kadett. Efter det drog
VW-Cupen i gång, det var 1303:or helt otrimmade och det blev en stor succé
under några år, sedan övergick det till Golf-Cupen. Tävlingarna kördes i en
form som SM-serie, med tävlingar från Karlskoga i söder till Örnsköldsvik i
norr. Tyvärr var det några avåkningar som gjorde att Claes aldrig fick vinna
en hel serie, men tvåa var han vid ett par tillfällen, dessutom blev det
flera delsegrar. Golfen var ju också en hygglig std. A-bil så det blev en
hel del SM tävlingar också och den största prestationen var nog 5:e platsen
i Jämtrallyt 1974. En tävling blev det med en VW Scirocco och det var
Värmland runt i januari 1975 för Sciroccon hann bli klassad före Golfen. År 1977 hoppade Claes av rallyåkandet för att etablera en taxirörelse och ägna sig åt familjen. Kompisen Janne Persson till vardags ekonomichef hos stans VW återförsäljare har under lång tid tjatat på Claes att börja tävla igen så nu är det dags. |
||
![]() |
Här
kör Claes upp bilen på släpkärran för vidare transport hem till Linköping
Under överseende av Leif "Dojjan" Harrström. Foto Mats Karlberg. |
|
Bilen som det skall tävlas med nu är en VW Golf GTI i gr.A, på 1800cc av årsmodell 1983 med regnr LLD 207 och den lär ge c:a 150hk. Claes var en av de första som tävlade med 1800 cc motorn. Motorn trimmades av Olle Langborg i Norrköping, Olle har mest gjort sig känd som motortrimmare till Bengt ”Wicke” Winqvist banracingförare från Norrköping som åkte från det mesta i Renault och Golf-cupen. Som kartläsare skall Jan Petterson vara men även Leif ”Dojjan” Harrström kommer att byta av Janne. |
||
![]() |
Från vänster
Göran
Eriksson, Leif ”Dojjan ” Harrström, Olle Langborg, Niklas Carlgren och
Claes Carlgren. Foto Mats Karlberg |
|
Mycket
bra hjälp har Claes av Motorcentrum i Linköping AB. Motorcentrum håller med
reservdelar och plats att meka med bilen. Ett antal Vag mekaniker som är
anställda av Motorcentrum kommer att ansvara för bilen. Göran Eriksson, Mats
Karlberg och Leif ”Dojjan ” Harrström kommer att se till att bilen blir hel
mellan tävlingarna och även finnas med i servicebilen under tävlingarna. |
||
![]() |
Foto Mats Karlberg | |
Detta foto är tagit vid en av de allra första tävlingarna med den nya bilen,
Roxenrundan den 5 februari 1983. Med på bilden är från vänster Leif "Dojjan"
Harrström, NN, Olle Langborg, Magnus Lindén, Hans Andersson och Mattias
Andersson |
||
![]() |
Så här fin var bilen med Experts reklam i
slutet av 1984. Foto Mats Karlberg |
|
|