En
solig lördagsförmiddag 1964 i närheten av Ulrika.
|
 |
|
Harry ”Sputnik”
Källström och andreföraren Rangvald Håkansson i en BMC Cooper S.
Foto Claes-Göran Nilsson |
Lördagsförmiddagen den 13 juni 1964 hade 10 000 förväntansfulla åskådare
samlats i närheten av Ulrika. För att få se den tidens fartfantomer köra den
2,3 mil långa specialsträckan SS23 i det allra sista Midnattssolsrallyt.
Sträckan startade nästan inne i samhället och gick upp till Haraldsbo och
sedan ner mot Ulrika igen med mål vid Björksfall.
Det var sista gången en internationell rallytävling kördes i Östergötland
och sista gången som denna sträcka användes som specialsträcka.
Detta var det sista året som rallyt till Midnattssolen kördes. Tävlingen
kördes årligen från startåret 1950 till och med 1964. Efter detta år blev
tävlingen en vintertävling med namnet KAK-Rallyt och körs nu under namnet
Swedish Rally.
|
 |
|
Midnattssolsrallyts totalsegrare Tom Trana i
full fart i Ulrika skogarna, kartläsare Gunnar Thermenius AMCK
Foto Claes-Göran Nilsson |
1964 var det äntligen Tom Tranas tur att vinna tävlingen efter fyra
misslyckande försök. Rallyt var från början en hård fight mellan Tom Trana,
Harry Källström, Bengt Söderström och Erik Karlsson. Men Erik lade bilen på
sidan redan på ett tidigt stadium så han var ute ur leken. Den tionde
specialsträckan Älgered – Strömbacka blev den avgörande. Tom klarade
sträckan med endast 74 sekunder över idealtiden medan de båda andra åkte på
117 respektive 111 sekunder. Bernd Jansson ledde klassen men fick bryta i
Ulrikaskogarna sedan lagren hade gett upp i motorn.
. |
 |
|
Erik ”på taket” Karlsson. med Gunnar
Palm i kartläsarstolen med en Saab Sport.
Foto Claes-Göran Nilsson |
Här följer det referat som fanns att läsa i Corren måndagen den 15 juni
1964. (Avskrift)
Eliasson
klassegrare i rallyt.
STOCKHOLM (TT) Segrare i herr respektive damklassen i Midnattssolsrallyt
blev Tom Trana och Sylvia Österberg. I nationstävlingen om
världsmästerskapet fick Sverige in sin trio som etta, fyra och femma genom
Trana, Carl - Magnus Skogh och Ove Andersson. I märkeskampen segrade Saab
före Volvo. Ett femtiotal förare bröt tävlingen.
Preliminärt
generalprotokoll: 1) Tom Trana 365 prickar; 2) Harry Källström 403; 3) Bengt
Söderström 428; 4) Car Magnus Skogh 441; 5) Ove Andersson 444; Rauno
Aaltonen 460, 460; 7) Bosse Ljungfeldt 481; 8) Simo Lampinen 485; 10 Lennart
Eliasson 510; 11) Erik Carlsson 537; 12) Hans Lund 548; 13) Åke Andersson
554 14) Lars Krall 596.
Damer: Sylvia Österberg 651; Barbara Johansson 721; 3 Pat Moss – Carlsson
777.
Klass VI: 1) Carl Magnus Skogh 441 prickar 2) Olle Lindström Norrbottens MS
Volvo 603.
Klass VIII: 1) Bosse Ljungfeldt KAK Ford 481; 2) Henry Karlsson SMK Örebro
Ford 888.
Klass X: 1) Rauno Aaltonen Finland Saab 460.
Klass XI: 1) Håkan
Lindberg Opel 663.
Klass XIII: 1) Bengt Conradsson Borås MK Cortina 896.
Klass XIV: 1) Tom Trana AMCK Volvo 365.
Klass II: 1) Ove Andersson SMK Uppsala Saab 444.
Klass III: 1) Ove Eriksson SMK Köping Opel 698.
Klass IV: 1) Harry Källström Botkyrka BMC 403; Barbara Johansson Botkyrka
BMC 721.
Klass V: 1) Bengt
Söderström Orion. Cortina 428
”Elias”-rekord och
Scandiasuccè
inför 10.000 på Haraldsbosträckan
MK Scandia inträde i
femtonde Midnattsolsrallyt med den 23 km. långa sträckan Ulrika –Vallnäs -
Haraldsbo – Björksfall blev en verklig succé. Polismakten i form av
landsfiskal Henry Karlsson i Valkebo framförde till tävlingsledaren Lars
Olov Larsson och hans manskap gratulationer för ett perfekt arrangemang
–inkluderande föredömligt ordnad parkering och en fin publik-
bankontrollanten Stig von Krusenstierna bedömde arrangemanget som det i
särklass bästa och förarna var ense om att de fått en i sammanhanget
välbehövlig duvning på rallyts första riktigt hårda sträcka. MKS och
Ahlgrens Tekn fabriks förnämliga tennstånka till snabbaste ekipaget oavsett
klass gick glädjande nog – och rättvist – till rallyts sensationsmannen
Lennart Eliasson från Motala. ”Elias” tid 18,32 är nytt rekord. Berndt
Jansson hade sedan 1962 det gamla rekordet på en tid aningen under 19
minuter. Tvåa i tid var Rauno Aaltonen med 18,48.
Det var en bländande
uppvisning den bortåt 10 000 personer uppskattade publiken gavs av de
skickliga förarna. Tio ekipage bet i gräset i den våldsamma sekundjakten, en
normal siffra. Ursula Wirth låg fyra i damklassen när hon bröt på SS 22 före
Ulrika. Berndt Jansson, som ledde sin klass, bröt p.g.a. motorhaveri 1500 m
före Björkfall och gick i mål med kommentaren att det är roligt så länge det
varade. Ewy Jern råkade ut för punktering metrarna före målskynket.
Tjerneld vurpade
Än värre gick det för Per Tjerneld som totalkvaddade sin Kadett. MKS hade
tack vare Frivilliga radioorganisationen i Linköping hjälp med
radioförbindelse var tredje km. Voltade gjorde också f.d kalmarbon Evert
Christoffersson med sin Amazon. Med Co-drivern hjälp fick han den på hjulen
igen och fortsatte i mål på dagens längsta tid - 1 timme 57 minuter. Han
skulle till målet i Stockholm Till dem som bröt hörde också AMCK.s lovande
Bo Johansson och Mjölbygrabben Staffan Fors som hade nära hem.
Tack vare dubbelkontroll av sträckan varseblev man att några unghästar vid
Skuggebo hoppat över stängslet och sprang omkring på banan. Innan de låsts
in var tävlingen försenad med 50 minuter. Men sedan gick det som smort och
kl. 13:25 var det slutkört.
Tiderna.
för de mest kända och de lokala
förmågorna i den ordning de körde: Skogh 19.44, Sylvia Österberg, 20.22,
Dahl 22,12, Olle Lindström 20,14, Palmquist Motala 21.33, Ljungfeldt 20.04,
Bromark 19.00, Lampinen 18.50, Åke Andersson 19.06, Aaltonen 18.48, Krall
19,35,
Casselsjö 21.22, Eliasson 18.32, Erik Karlsson 19.04, Pat-Moss 20,17, Ove
Andersson 19.00, Irebrink 21.35,(han hade bromsfel som reparerades senare
hemma i verkstaden i Linköping), Roland Persson 22.01, Lannsjö 19.52,
Källström 19.30, Barbara Johansson 19.54, S - L Olsson 21.12, Bengt
Söderström 19.26, Ehringe 20,56
Dixi
Här är lite fler bilder. Fotograf Claes-Göran Nilsson
|
 |
 |
Bosse
Ljungfeldt Ford Falcon vann Standardklassen över 2000cc.
|
Okänd ? Bilen är rödskyltad med regnr. som börjar på A. Vet du vem detta är
?
|
 |
 |
Albin Griberg och Bo
Alstermark MK Rimo
VW 1500 S
|
Sture
Lindquist Bromma MS |
 |
 |
Bertil
Söderström MK Orion kom på en 2 plats bland standarbilar upp till 1600
cc
|
Berndt Jansson
med Kartläsaren Erik "Jerka" Pettersson startnummer 75. |
 |
 |
Åke Andersson
kom på en 4.e plats i trimmad standard 850 cc |
Sergey
Tenishev Volga Sovjet köre in på en 5 plats i standard över 2000 cc
|
 |
 |
Anders Gullberg
Djursholm MK
Med en Glas blev 7:a i standard 1300 cc.
|
Ferdinando
Tecilla från Italien med en Alfa. Körde in på en 4 plats i klassen Trimmad
standard 1600 cc. |
Gick det fortare förr ?
LMS arrangerade Befabtrofén den 3:e september 2005. SS3 och
SS4 var ju i huvudsak samma sträcka som kördes 1964 i Midnattssolsrallyt. Vi
har en del tider från den tiden och med hjälp av dess har vi sammanställt en
liten intressant tabell. Observera att Jonas Wigren var den ende föraren
nedan som körde med noter. Corollan är också tvåhjulsdriven.
|
|
|
|
|
|
|
 |
Även om bilen blev tillknycklad och att det skrevs i
tidningarna att Per Tjerneld bröt tävlingen lyckades Per ta sig hela vägen
upp till målet i Stockholm. Pers andreförare var Ulf Tjerneld.
Foto Berndt
Carlsson |
|
|
 |
Bo Johansson med kartläsaren Gustav Schröderheim kom inte längre utan
fick bryta i Ulrika skogarna.
Foto Berndt
Carlsson |
|
|
 |
Börje Jönsson
och andreföraren Curt Cronquist KAK/S
Foto Berndt
Carlsson |
|
|
|
|
Det kom ett mail från andreföraren Curt Cronquist den 22:e januari 2010.
Det hela började med att jag Googlade på mitt namn för att
se vad fanns om mig på nätet.
Det fanns massor och bland allt detta fanns en artikel
om midnattssolrallyt 1964, som Börje Jönsson och jag deltog i. Vi var
kamrater från gymnasiet och vi var båda medlemmar i KAK/S ungdomsstyrelse.
Rallyt körde vi i Börjes Volvo Amazon sport.
Rallyt var uppdelat i 2 etapper med sammanlagt 25 specialsträckor, vilka
hade en total längd av 142 km. Mellan etapp 1 och 2 var inlagt en vilopaus
på 8 timmar. Under denna paus var det dåligt med sömnen. Man körde även bil
under vilopausen. Bristen på sömn kändes i kroppen.
Rallyt startade den 10 juni och avslutades den 13 juni och pågick under både
dag och natt. Hastigheten på transportsträckorna skulle vara 50 km/h, men
under transportsträckorna skulle man äta och laga bilen. Detta innebar att
det gick ganska fort även på transportsträckorna. Vi drabbades ju av ett
antal mindre fel.
Under etapp 1 hade vi också ett större fel. På den 5 specialsträckan slog vi
av kardanupphängningen. Kardanaxeln slog i golvet så att golvet blev varmt.
Vi fick ge upp vid Kramfors klockan 12 på natten. Vi var utan följebil och
fick klara oss själva. Vad skulle vi göra? Efter någon timma kom en
följebil tillhörande en annan deltagare. Grabbarna i följebilen stannade.
Ryckte ut en domkraft och ett svetsaggregat, hissade upp vår bil och
svetsade på nya fästen för kardanupphängningen. Vi kunde fortsätta rallyt.
Tack grabbar!
Etapp 2 gick ganska bra, men den fick ett abrupt slut på sträcka 23 vid
Ulrika. Endast 2 specialsträckor kvar till rallyts slutpunkt Stockholm. I en
kurva på denna fick vi en sladd, som vi troligen var för trötta för att
parera. Bilen gick rakt upp i skogen bland stora stenar. Oj vad det smällde.
Golvet på passagerarplatsen trycktes in. Jag kastades upp mot taket trots
selarna. Den enda skada jag fick var ett skrapsår i pannan av hjälmen. När
bilen stannat var det tid att besiktiga skadorna. Parallellstaget hade gått
av. Motorn klarade sig på grund av kasplåten i duraluminium. Ännu en gång
frågan: Vad skall vi göra? I publiken fanns en man, som hade en
bilverkstad. Han hjälpte oss att få bilen till hans bilverkstad. Något
parallellstag till Amazon hade han inte. Han hade endast ett parallellstag
till PV. En skicklig mekaniker är inte handfallen. Han sågade av staget och
svetsade i en bit och vips, så var bilen körbar. Ratten stod 90 grader fel
och hjul inställningen var det si och så med. Vi lagade synliga skador och
tog bort alla skyltar. Bilen var klar att köra till Malmö för återställande
till nyskick. Tack för hjälpen!
Det var upplevelse i att få delta i ett rally med så många
rallystjärnor. Se preliminärt generalprotokoll. Jag måste även konstatera
att jag aldrig har sett så många kvaddade bilar. Detta kallas för deltagare,
som har brutet.
Vår
bil
bland de stora stenarna efter avåkningen på sträcka 23. Jag står och
studerar den trasiga högerlyktan.
|
|
|
|
|
 |
Kjell
Tranberg/Lars Nilsson från Filipsstads MC efter en våldsam rullning på SS
23.
Foto. Berndt
Carlsson |
|
|
 |
Tage Holmberg /Karl Evert
Sundelin
Junsele MS med en VW 1500 S
Foto. Berndt Carlsson |
|
|
|
|
|
|
 |
Programmet som
.pdf
fil (OBS 15 MB, öppnas i nytt fönster) |
|
|
|
|
|
|
 |
I Motoråret 1965/1965 finns en
artikel som beskriver midnattssolrallyt under de första 15 åren. LÄNK
som pdf |
|
|
|
|
|
|
|
|
Här nedan följer en sammanställning av
samtliga sträckor som har varit med i Midnattssolsrallyt från 1950 till 1964
sammanställningen är gjord av Kjell Larsson Vara MK.
|
|
|
|
|
Midnattssolsrallyt
1950
126 startande, 113 i mål.
Start: Stockholm, Falsterbo och Göteborg
Gemensam start: Sälen
SS 1: Evertsberg – Fiskarheden
SP 2: Sälenbacken, 4 km, 1) Helmer Lindström, Austin Atlantic
SS ?: Ljungdalen - Skålan
Broms- och accelerationsprov: Kiruna
Mål: Kiruna |
Midnattssolsrallyt 1951
153 startande, 121 i mål
Start: Sundsvall, Stockholm, Falsterbo och Göteborg.
Gemensam omstart: Karlskoga.
SS 1: Trösvattnet – Stadra, 19 km.
SS 2: Ljungdalen – Börtnan, 66 km.
SP 3: Hallstabacken (Sollefteå)
SS 4: Mjösjön – Bjurholm, 30 km
SS 5: Burträsk – Sunnanå, 40 km
Mål: Kiruna |
Midnattssolsrallyt 1952.
170 startande.
Start: Stockholm, Falsterbo, Göteborg och Sundsvall.
Gemensam start: Nyköping.
SS 1: Skiringe – Olstorp, 1) Grus-Olle Persson, Porsche
SS 2: Nordmaling – Hörnefors, 21 km, 86 st prickfria
SS 3: Burträsk – Sunnanå, 37 km, 19 st prickfria.
SS 4: Bjurholm – Mjösjön, 36 km, 45 st prickfria.
SS 5: Börtnan – Storsjö, 46 km, 93 st prickfria.
SS 6: Tännäs – Sörvattnet, Högvålen, 29 km, 85 st prickfria.
Broms- och accelerationsprov: Rättvik.
Mål: Rättvik
|
Midnattssolsrallyt 1953.
170 startande, 113 i mål
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg och Sundsvall.
Gemensam start: Rättvik.
SS 1: Ransjö – Hedeviken.
SS 2: Storsjö – Holmbergsgården.
SS 3: Burträsk – Sunnanå.
SS 4: Bjurholm – Mjösjön.
SS 5: Sätra – Kusboda.
Broms och acceleration: Saltsjöbaden.
Mål: Saltsjöbaden. |
Midnattssolsrallyt 1954.
174
startande, 152 i mål.
Start: Göteborg, Malmö, Kalmar, Stockholm, Sundsvall och Umeå.
Gemensam start: Rättvik.
SS
1: Ransjö – Hedeviken, 24,5 km.
SS
2: Husås – Andviken, 17,5 km.
SS
3: Kroksjön – Ljusrotet, 31,0 km.
SS
4: Västernyliden, Ljusåker – Mjösjön, 22,0 km.
SS
5: Älgered – Strömbacka,
SS
6: Öllösa – Skeppsta, 12,4 km.
Mål: Saltsjöbaden
|
Midnattssolsrallyt
1955.
187
startande, 141 i mål.
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall, Kalmar, Rättvik, Umeå,
Haparanda och Oslo.
Gemensam start: Östersund.
SS
1: Mjösjön – Ljusåker, 24,5 km, 34 st prickfria.
SS
2: Andviken – Husås, 16,5 km, 38 st prickfria.
Uppehåll: Östersund
SS
3: Hedeviken – Ransjö, 27,0 km, 53 st prickfria.
SS
4: Ström – Lenungen, 15,0 km, 1) Allan Borgefors, Porsche.
SP
1: Tidskontrollerad körning: Lenungen – Lönnskog, 30,2 km
SP
2: Gelleråsen, 3 varv.
S
5: Öllösa – Skeppsta, 11,0 km
Broms- och accelerationsprov: Saltsjöbaden,
1) C-G Hammarlund, Porsche.
Mål: Saltsjöbaden
|
Midnattssolsrallyt 1956.
185
startande, 159 i mål.
Start: Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall, Rättvik, Umeå och Oslo.
Gemensam start: Östersund.
SS
1: Husås- Andviken, 69 st prickfria.
1) Allan Borgefors, Porsche
SS
2: –???
SP
1: Hallstabacken (Sollefteå), 1) C-G Hammarlund, Porsche.
SP
2a: Hedeviken – Ransjö.
(tidskontrollerad körning) (ströks, klockor
krånglade).
SP
2b: Harg – Vällnora.
(tidskontrollerad körning) 111 st prickfria.
SP
3: Gelleråsen.
SP
4: Laxå (manöverprov)
SS
3: Skiringe – Olstorp, 11,1 km
SS
4: Öllösa – Skeppsta, 11,0 km
SP
5: Skarpnäck (manöverprov).
Broms och acceleration: Saltsjöbaden 1) C-G Hammarlund, Porsche.
Mål: Saltsjöbaden |
Midnattssolsrallyt 1957.
177
startande, 157 i mål.
Start: Saltsjöbaden.
SP
1: Broms- och accelerationsprov: Saltsjöbaden.
SP
2: Skarpnäck, 1) C-G Hammarlund, Porsche
SS
1: Skiringe – Olstorp, 11,1 km.
SS
2: Boberg – Falla, 15,0 km.
SP
3: Linddalsbacken, 0,630 km.
SP
4: Linddalen – Simonstorp, 3,2 km (sprint)
SP
5: Gelleråsen.
SS
3: Torsborg – Holmbergsgården, 12,0 km
SP
7: Östersund, (manöverprov) 1) Heimer Adiels, DKW.
SP
8: Hallstabacken (Sollefteå), 1,070 km.
SS
4: Husås – Andviken, 16,5 km.
Broms- och accelerationsprov: Östersund,
1) Arthur Wessblad, Porsche
Mål: Östersund
|
Midnattssolsrallyt 1958.
Start: Saltsjöbaden
SP
1: Saltsjöbaden (manöverprov) 1) C-G Hammarlund, Porsche.
SP
2: Skarpnäck (manöverprov)
1) C-G Hammarlund, Porsche och P Ygberg,
SS
1: Falla – Boberg.
SP
3: Vestansjö – Bodalen, 2,2 km.
SP
4: Gälleråsen, 1) Grus-Olle Persson, Porsche.
SS
2: Strömsdal – Gravendal, 8,0 km.
SP
5: Östersund (manöverprov).
SP
6: Hallstabacken (Sollefteå), 1,070 km.
SP
7: Vindeln (manöverprov).
SP
8: Hallviken (manöverprov).
SS
3: Husås – Andviken, 15,1 km, 1) Harry Bengtsson, Porsche.
Broms och acceleration: Östersund 1) P Ygberg, Porsche.
Mål: Östersund |
Midnattssolsrallyt 1959.
145
startande, 120 i mål.
Start: Stockholm
SS
1: Skeppsta – Öllösa, 10,5 km.
SS
2: Kristinefors – Tybble, 6,4 km.
SP
1: Bodalen, backe och sprint, 2,3 km.
SP
2: Gelleråsen.
SS
3: Gravendal – Strömsdal, 8,0 km.
SS
4: Finntorp – Pettbol, 13,8 km.
SS
5: Pettbol – Harg, 20,8 km.
SS
6: Norränge – Norrala, 7,5 km.
SS
7: Ö Myra – Enånger, 4,0 km.
SS
8: Husås – Andviken, 16,5 km
SP
3: Hallvikens flygfält.
SP
4: Hallstabacken (Sollefteå), 1,070 km
SS
9: Djäkneboda – Johannisfors, 11,8 km.
SP
5: Tåsjöbacken.
SP
6: Hallvikens flygfält.
SS
10: Andviken – Husås, 16,5 km.
Broms och accelerationsprov: Östersund.
Mål: Östersund
|
Midnattssolsrallyt 1960
165
startande,
Start: Stockholm.
SP
1: Arboga (manöverprov), 1,6 km
SS
2: Strömsdal – Gravendal, 8 km.
SP
3: Gelleråsen.
SP
4: Tabergsbacken, 1,365 km.
SS
5: Björksfall – Ulrika, 24 km.
SS
6: Norrtorp – Jönåker, 5,4 km.
SS
7: Sjuända – Moräng, 9,7 km.
SS
8: Finntorp – Pettbol, 13,8 km
SS
9: Pettbol – Harg, 20,8 km.
SS
10: Norräng – Norrala, 7,6 km.
SS
11: Enånger – Näcksjö, 7,7 km.
SS
12: Åvike – Klappnäs, 7,5 km.
SP
13: Hallstabacken (Sollefteå).
SS
14: Ysjö (vid Junsele), 5,8 km.
SP
15: Tåsjöbacken, 4,2 km.
SP
16: Hallvikens flygfält (manöverprov).
SS
17: Husås – Andviken, 16,5 km.
SS
18: Lungret – Glösa, 5,3 km.
Broms och acceleration: Östersund
Mål: Östersund |
Midnattssolsrallyt 1961.
197
startande, 145 i mål.
Start: Stockholm.
SS
1: Hallstavik – Hargshamn.
SP
2: Tierps flygfält.
SS
3: Vågsjö – Svartvik (Söderhamn).
SS
4: Finnfara – Annefors.
SS
5: – (ströks).
SS
6: Hagfors
SP
7: Fryksåsbacken (Västa Ämtevik).
SS
8: Fryksåsbacken – Svartåna.
SS
9: Ström – Lenungen.
SS
10: Ömmeln – Fintorp.
SS
11: Utby – Vassbo.
Uppehåll: Göteborg.
SS
12: Långared – Lena.
SS
13: Unnaryd – Gunnarsbo.
SS
14: Stora Haddebo – Ycke.
SS
15: Kristinefors – Tybble.
SP
16: Gelleråsen.
SP
17: Arboga (manöverprov).
SP
18: Enköping (manöverprov)
SS
19: Beateberg – Riala.
Mål: Stockholm
|
Midnattssolsrallyt 1962.
191
startande, 163 i mål.
Start: Stockholm.
SS
1: Skeppsta – Öllösa,
1) Harry Bengtsson, Porsche.
SP
2: Arboga.
SP
3: Gelleråsen.
SS
4: Tybble - Kristinefors.
SS
5: Björksfall – Ulrika.
SS
6: Höghult – Djursdala (Ströks eftersom tidtagningen krånglade)
SP
: Fryksåsbacken,
1) Harry Bengtsson, Porsche
SS
13: V Ämtevik – Svartåna.
1) Harry Bengtsson, Porsche
SP
14: Gelleråsen. 1) Berndt Jansson, VW
SS
15: Söderbärke – Bråfors.
SS
16: Berrek – Nässja.
SS
17: ?
SS
18: Hargshamn – Hallstavik
SS
19: Kusboda – Gunby.
Mål: Stockholm
|
Midnattssolsrallyt 1963.
246
startande, 211 i mål.
Start: Stockholm.
SS
1: Gunby – Rumsätra.
SS
2: Klivinge – Vattholma.
SP
3: Tierp.
SS
4: Fermansbo – Bärreck.
SS
5: Annefors – Gässlingebo.
SS
6: Ö Myra – Hökberg.
SS
7: Strömbacka – Älgered.
SS
8: Häggdånger – Åviken.
SS
9: Ålsta – Fränsta.
Uppehåll: Östersund
SS
10: Husås – Andviken,
1) Berndt Jansson, Porsche.
SP
11: Hallviken.
SP
12: Tåsjöbacken.
SS
13: Stalonnäs – Eriksberg.
SS
14: Stensund – N Johannisberg.
SS
15: Sudok – Koikul
SS
16: Pakkoselet – Harsprånget.
SS
17: Malmberget.
SP
18: Kalixfors.
SS
19: Kiruna gruva.
Mål: Kiruna |
Midnattssolsrallyt 1964.
189
startande, 128 i mål.
Start: Stockholm.
SS
1: Hallstavik – Boda (sträckan kördes ej).
SP
2: Tierps flygfält.
SS
3: Ren – Röstebo (inom privat avstängt område)
4 km, (sträckan ströks).
SS
4: Näcksjö – Änga, Enånger, 7 km.
SS
5: Backås – Häggdånger, 6 km.
SP
6: Hallstabacken (Sollefteå).
SP
7: Hallvikens flygfält.
SS
8: Andviken – Husås, 18 km.
SS
9: Fränsta – Gissjö, 6 km.
SS
10: Älgered – Strömbacka, 15 km.
SS
11: Röstebo – Ren, 4 km, (sträckan kördes ej).
SS
12: Nor – Årsunda, 7 km.
SP
13: Tierps flygfält.
SS
14: Vattholma – Klivinge, 5 km.
Uppehåll: Stockholm
SS
15: Blacksta – Ånhammar.
(Skeppsta – Öllösa), 3 km.
SS
16: Strömsdal – Gravendal, 8 km.
SP
17: Gälleråsen.
SS
18: Salpetersjudaretorp – Sätra (sträckan stoppades av Länsstyrelsen).
SS
19: Stenum – väg 47 (sträckan stoppades av Länsstyrelsen).*
SS
20: Bratteborg – Bondstorp.
SS
21: Båraryd – Våthult.
SS
22: Hult – Kongseryd.
SS
23: Ulrika – Vallnäs – Björksfall.
SS
24: Regnaholm – Övre Hävla Bruk.
SS
25: Ripsa – Lövlund (Kördes ej utan SS 15 kördes en gång till).
Mål: Stockholm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linköpings
Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90
Fax 013 - 36 26 93 |