|
Då blev det en ny rallybil.
En Saab V4 årsmodell 1974 med regnunner FXZ909. Det var Anders Wing
som ville sälja sin Saab. T-kaross och trimmad enligt Std-B
reglementet. Vi kom fram till en affär så jag köpte bilen den 16
november 1977 för 15 750 kr. Jag fick som det står på kvittot
Sveriges bästa Std-B Saab. Anders skrev på kvittot ”Hoppas att få
köpa tillbaka bilen”. Så blev det också, men det är en annan
historia.
Bilen av 1974 årsmodell med T-kaross och alla
förstärkningar som då fanns och var godkända och var fabriksgjorda.
Karossen var helt plåtren ingen underredsmassa, inga dämpmattor var
monterade i dörrar, tak, sidostycken och golv. Det blev hög ljudnivå
invändigt i bilen. Anders Wing hade bra hjälp av Roland Larsson som
jobbade på Saab Ana som reservdelsman. Så inför första
rallytävlingen plockade Anders bort allt som gick att skruva bort
och ersatte delarna med begagnade delar, Skärmar, dörrar, huv,
baklucka, front osv. Alla dessa nya delar fick jag med vid köpet.
Jag vill minnas att ett sidostycke fick vi rikta. Sen blev det att
montera dit de nya delarna. De gamla delarna sparade jag under
balkongen så bilen blev som ny.
Motorn var original, växellådan med slutväxel 6:35, drevsats Spec.
2. med konspärr, Mexicofäste och Std-B avgassystem och Billstein
stötdämpare.
Jag jobbade på Saabs transportavdelning och där
fick jag låna tvätthallen. Det blev en stortvätt på pallbockar,
utanpå, under i hjulhusen, under bilen och i dörröppningarna,
motortvätt osv. Det var bussigt av Alsbo som var förman att låna ut
tvätthallen. Det var originalstolar som var monterade. Köpte en
Recarostol fällbar med Saabs stolsunderrede, kartläsaren fick vänta
på sin stol. Bältena var Britax som ersattes med Klippans 4 punkts
bälten. Monterade en huvudbåge med all pyssel för att baksätet
skulle vara monterat, samma med sidstyckena bak. Senare blev det en
främre burdel inmonterad. Buren kläddes med Armaflex.
Det
fanns ett extra kartläsarfack monterat. Handbromsspaken var omvänd
och fungerade mycket bra. Hastighetsmätaren var justerad så att den
visade rätt hastighet. En kartläsarlampa var monterad. Senare togs
hatthyllan bort och en ny i aluminiumplåt monterades som målades
svart. När baksätes fick tas bort monterades en aluminiumplåt
framför tanken. När Klippan bältena monterades ändrades bakre
infästningen. Det blev en bra höjd på bakre infästningen mellan
bakrutan och hatthyllan. Jag fixade flygplans stål som mutter till
infästningsöglan. Batteriet var monterat i kofferten i en speciell
plastlåda. Den flyttades fram och ett litet batteri monterades.
Plåtkofångarna ersattes med gummi kofångare som var gjorda i plast
för att minska vikten.
På tal om utseende köpte jag av Bosse
Ohlsson en USA front. Vi var till Trend i Södertälje med topparna.
Köpte en motor av Åke Kjellergren med dubbelportsförgasare. Det var
Matti Pujula som hade gjort iordning motorn. Samtidigt köpte jag en
släpkärra av Åke Kjellgren det var troligtvis år 1981.
|
|
Majpokalen 1978. |
 |
Foto:?
Majpokalen minirally som Norrköpings MK arrangerade den 20-21 maj
1978 med 7 SS. Klassen jag körde i var B-förare Standard B.
Kartläsare var Jan Ståhl som kom från Vimmerby men jobbade på
SAAB-ANA i Linköping som bilmekaniker. 21 startande i klassen, vi kom på en 5:e
plats.
Start och mål var i Norrköping. SS1 Östra Ryd, SS 2 Björsäter, SS3
Säverum, SS4 Åsvedal, SS5 Fyllingarum, SS 6 Östra Ryd och SS 7
Västra Husby. Det blev en bra början med den nya V4:an Det var 241
startande i tävlingen.
|
 |
Foto:?
Majpokalen minirally som Norrköpings MK arrangerade den 20-21 maj
1978 med 7 SS. Klassen jag körde i var B-förare Standard B.
Kartläsare var Jan Ståhl som kom från Vimmerby men jobbade på
SAAB-ANA i Linköping som bilmekaniker. 21 startande i klassen, vi kom på en 5:e
plats.
Start och mål var i Norrköping. SS1 Östra Ryd, SS 2 Björsäter, SS3
Säverum, SS4 Åsvedal, SS5 Fyllingarum, SS 6 Östra Ryd och SS 7
Västra Husby. Det blev en bra början med den nya V4:an Det var 241
startande i tävlingen.
|
|
Emil-Trofén 1978. |
 |
Foto: ?
Emil Trofén arrangerades av Vimmerby MS den 12 augusti 1978. 8
specialsträckor. 24 startande i klassen och vi kom på en 6:e
plats. Klassen var B-förare Standard B och Jan Ståhl läste karta. På
bilden ses tydligt hur spårigt vägen var. Vägarna var dåliga.
Bakaxeln krökt, avgasrör var av där bak, stötdämparna fram var slut. |
 |
Foto: ?.
Emil Trofén arrangerades av Vimmerby MS den 12 augusti 1978. 8
specialsträckor. 24 startande i klassen och vi kom på en 6:e
plats. Klassen var B-förare Standard B och Jan Ståhl läste karta. På
bilden ses tydligt hur spårigt vägen var. Vägarna var dåliga.
Bakaxeln krökt, avgasrör var av där bak, stötdämparna fram var slut. |
|
Viksåttan 1978. |
 |
Foto: ?.
Viksåttan som SMK Valdemarsvik arrangerade den 9 september 1978 med
start och mål i Valdemarsvik. 5
specialsträckor. Jan Ståhl var kartläsare och det var 14 startande i
klassen och vi kom på en 3:a. På bilderna syns att det regnade för
ljustorkarna på lysen är i funktion, vi hade köpt blåa skydd som var
monterade på bilbältena. |
 |
Foto: ?.
Viksåttan som SMK Valdemarsvik arrangerade den 9 september 1978. 5
specialsträckor. Jan ståhl var kartläsare och det var 14 startande i
klassen och vi kom på en 3:a. På bilderna syns att det regnade för
ljustorkarna på lysen är i funktion. |
|
Håkan Sundwallspokalen 1978. |
 |
Foto: ?.
Håkan Sundwallspokalen den 23 september 1978. 8 specialsträckor.
B-förare Standard-B. Janne Ståhl var kartläsare. 18 startande i
klassen och vi kom på en 4:e plats. Start och målplats var i
Ljungsbro. |
 |
Foto: ?.
Håkan Sundwallspokalen den 23 september 1978. 8 specialsträckor.
B-förare Standard-B. Janne Ståhl var kartläsare. 18 startande i
klassen och vi kom på en 4:e plats. Start och målplats var i
Ljungsbro. |
|
Novemberskölden 1978. |
Bild saknas. |
Novemberskölden
arrangerades av Nässjö MK den 4 november. Vi hade startnummer 111. 7 ss. Jan Ståhl
var kartläsare 29 startande i klassen och vi kom 7:a. Klassen var
B-förare Standard B. Starten var i Volvos lastvagnshall i Nässjö. |
|
Östgötarallyt 1979. |
 |
Foto: ?.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st. specialsträckor. Till
tävlingen hade vi införskaffat varsin föraroverall. |
 |
Foto: ?.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st.
specialsträckor. Till tävlingen hade vi införskaffat varsin
föraroverall. |
 |
Foto: ?.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st.
specialsträckor. Till tävlingen hade vi införskaffat varsin
föraroverall. |
 |
Foto: ?.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st.
specialsträckor. Till tävlingen hade vi införskaffat varsin
föraroverall. |
 |
Foto: ?.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st.
specialsträckor. Till tävlingen hade vi införskaffat varsin
föraroverall. |
 |
Foto:
Sven Fransson.
Dex Östgötarallyt som arrangerades av Östgötaklubbarna den 19-20
Januari 1979. Det var första tävlingen som A-förare och första
SM-tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Det var 65 startande i
klassen och vi kom på en 26:e plats. Start och mål var i
mässhallarna i Norrköping.
Servicebilen kördes av Anders Wing och Bengt Olof Andersson. 27 st.
specialsträckor. Till tävlingen hade vi införskaffat varsin
föraroverall. |
|
Trofé Östergyllen1979. |
 |
Foto: ?
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllen RC. Tävlingen kördes
den 24 februari 1979 och innehöll 5 SS. Jan Ståhl var kartläsare. 19
startande i klassen och vi kom 6:a. Start och mål Saab-Ana i
Linköping. |
 |
Foto:?
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllen RC. Tävlingen kördes
den 24 februari 1979 och innehöll 5 SS. Jan Ståhl var kartläsare. 19
startande i klassen och vi kom 6:a. Start och mål Saab-Ana i
Linköping. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllen RC. Tävlingen kördes
den 24 februari 1979 och innehöll 5 SS. Jan Ståhl var kartläsare. 19
startande i klassen och vi kom 6:a. Start och mål Saab-Ana i
Linköping. |
|
Mjölbypokalen 1979. |
 |
Foto:
Göran Johansson.
Mjölbypokalen som MSK Kvarnvingarna arrangerade den 3 mars 1979. 6
specialsträckor. Kartläsare var Anders Wing. 11 startande och vi kom
7:a. Start och målet var i Dackeskolan i Mjölby. |
|
Tibblin-pokalen1979. |
 |
Foto: ?.
Tibblin-Pokalen arrangerades av Sävsjö MK den 28:e Juli 1979. Jan
Ståhl var kartläsare. Klassen var A-förare Standard B. 6
specialsträckor. 45 startande och vi kom på en 28:e plats.
Vi hade stora problem med ånglås. Bilen hade fått nytt utseende,
med dekaltape nederst på dörrarna, gummikofångare och backspeglar i svart plast och att det blev 3
extraljus samt att jag hade köpt en ny hjälm. |
|
Håkan Sundwallspokalen 1979. |
 |
Foto: ?.
Håkan Sundwallpokalen arrangerades av Östergyllens RC den 11 augusti
1979. 8:a specialsträckor. 17 startande i klassen och vi kom 5:a.
22:a plats totalt i tävlingen. Jan Ståhl var kartläsare. Start och
målet var på Håkan Sundwalls Bil AB i Linköping. Startnummret var nr
7. Vi hade löst problemet med ånglåset på bränsleledningen. En ett
t-kors monterades på bränsleledning före förgasaren som gjorde att
bensinen som inte matades till förgasaren pumpades tillbaka till
tanken. |
|
Ekrundan 1979. |
Bild saknas. |
Ekrundan den 18 augusti
1979. Kartläsare var Jan Ståhl. Vi kom 7:a av 20 startande. 6
Specialsträckor. Start och mål var
LARMS Bil AB i Eksjö. |
|
Viksåttan 1979. |
Bild saknas |
Viksåttan arrangerades av SMK Valdemarsvik den 15:e september. Klassen var A-förare
Standard B. 31 startande i klassen. Jan Ståhl var kartläsare. Vi
bröt direkt efter starten på SS1 körde vi i diket på förarsidan och
givetvis var det ett brunn där och vi krökte till styrspindeln så
det blev en ny styrspindel, en som var förstärkt. Det var den
kortaste tävlingen jag har kört. |
|
ABV- Stenbocksrundan 1979. |
 |
Foto:?
Boxholms MK arrangerade minirallyt "ABV-Stenbocksrundan" den 29:e
september 1979. Sex specialsträckor. Vi hade startnummer 11.
Det var 23 startande i klassen Stb-B A-förare . Vi kom 12:a .
Kartläsare var Jan Ståhl. |
|
Pyladstrofén 1980. |
 |
Foto: ?
Tjustpremiären "Pyladstrofén" minirally den 5 januari 1980.
Startnummer 24. Åtta specialsträckor på 6 mil .
Sex startande i klassen Std-B A-förare. Vi kom 4:a. Kartläsare var
Jan Ståhl. Start och mål var i Gamleby. |
|
Finspångsrundan 1980. |
 |
Foto: ?.
Jubileumsrundan. Den 20:e Finspångsrundan arrangerades av Finspångs
MS den 12 januari 1980. Tävlingen hade 7 specialsträckor och det var
20 startande i A-förarklassen Standard B och vi kom 7:a. Jan Ståhl
var kartläsare. Start och mål i Finspång. |
|
T-Turen 1980. |
 |
Foto: ?.
Vikinglinjen T-Turen, arrangerades av SMK Motala den 19:e januari
1980. Fem specialsträckor. Vi körde i A-förarklassen Standard-B, det
var 25 startande och vi kom 12:a. Kartläsare var Jan Ståhl. Start
och målet var i Borensberg. |
 |
Foto: ?.
Vikinglinjen T-Turen, arrangerades av SMK Motala den 19:e januari
1980. Fem specialsträckor. Vi körde i A-förarklassen Standard-B, det
var 25 startande och vi kom 12:a. Kartläsare var Jan Ståhl. Start
och målet var i Borensberg. |
|
Klubb och debutanttävling 1980. |
Bild
saknas. |
Linköpings MS klubb och
debutanttävling kördes den 20:e januari 1980. Det var 2 specialprov
samt en sträcka 19 startande och vi kom 3:a. |
|
Klappjakten 1980. |
 |
Foto: ?.
Ydre MK arrangerade Klappjakten den 2:a februari 1980 andra
tävlingen i årets Rally SM. 12 specialsträckor. Klassen var A-förare
Standard-B. 64 startande i klassen och vi kom på en 34:e plats. Jan
Ståhl var kartläsare. Start och målet var i Ydreskolan i Österbymo.
Service körde Anders Wing och Bengt Olof Andersson. |
 |
Foto: ?.
Ydre MK arrangerade Klappjakten den 2:a februari 1980 andra
tävlingen i årets Rally SM. 12 specialsträckor. Klassen var A-förare
Standard-B. 64 startande i klassen och vi kom på en 34:e plats. Jan
Ståhl var kartläsare. Start och målet var i Ydreskolan i Österbymo.
Service körde Anders Wing och Bengt Olof Andersson. |
 |
Foto: ?.
Ydre MK arrangerade Klappjakten den 2:a februari 1980 andra
tävlingen i årets Rally SM. 12 specialsträckor. Klassen var A-förare
Standard-B. 64 startande i klassen och vi kom på en 34:e plats. Jan
Ståhl var kartläsare. Start och målet var i Ydreskolan i Österbymo.
Service körde Anders Wing och Bengt Olof Andersson. |
|
Gruvrundan 1980. |
 |
Foto: ?.
Åtvidabergs MK arrangerade Gruvrundan den 16 februari 1980. Det var
13 startande och vi kom 4:a i klassen och 31:e plats totalt. Jan Ståhl var kartläsare. Start och mål Rejmes Bil AB i Åtvidaberg. |
|
Trofé Östergyllen 1980. |
 |
Foto: ?.
Trofé Östergyllen som arrangerades av Östergyllens RC den 23
februari 1980. 8 st. specialsträckor 17 startande i klassen och vi kom
9:a och 19 totalt. Jan Ståhl var kartläsare. Start och mål Saab Ana i Linköping. |
|
Reklam Jakten 1980. |
Bild
saknas. |
Reklam Jakten
arrangerades av Tjust MK den 2 augusti 1980 med 6 specialsträckor. 8 startande i klassen och vi körde in på en
5:e plats. Srtartnumret var nr. 3. Kartläsare var Jan Ståhl. Start och mål var i Folkets Hus
Ankarsrum. |
|
Ekrundan 1980. |
 |
Foto: ?.
Ekrundan som arrangerades av Eksjö MK den 30 augusti 1980 med 7
specialsträckor. Klassen
var A-förare Standard B och kartläsare var Per Arne Sääv. 19
startande i klassen och vi kom på en 14:e plats. |
|
Viksåttan 1980. |
 |
Foto: ?.
SMK Valdemarsvik arrangerade
Viksåttan den 13 september 1980 med 6 specialsträckor Klassen var
A-förare standard-B. 17 startande och vi kom 11:a. Kartläsare var Jan
Ståhl. |
|
Håkan Sundwallspokalen 1980. |
 |
Foto: ?.
Håkan Sundwallspokalen som Östergyllen RC arrangerade den 20
september 1980. 6 specialsträckor och det var 9 startande i klassen
och vi kom 7:a i klassen och 49 totalt. Jan Ståhl var kartläsare. Start och mål i Ljungsbro
skola. |
 |
Foto: ?.
Håkan Sundwallspokalen som Östergyllen RC arrangerade den 20
september 1980. 6 specialsträckor och det var 9 startande i klassen
och vi kom 7:a i klassen och 49 totalt. Jan Ståhl var kartläsare. Start och mål i Ljungsbro
skola. |
|
Stenbocksrundan 1980. |
 |
Foto: ?.
ABV-Stenbocksrundan arrangerades av Boxholm MK den 27 september 1980.
Tävlingen bestod av 5 sträckor 13 startande i klassen och vi kom på
en 4:e plats. Kartläsare var Jan Ståhl. Start och mål var på
Lastbilscentralen i Boxholm. |
 |
Foto: ?.
ABV-Stenbocksrundan arrangerades av Boxholm MK den 27 september 1980.
Tävlingen bestod av 5 sträckor 13 startande i klassen och vi kom på
en 4:e plats. Kartläsare var Jan Ståhl. Start och mål var på
Lastbilscentralen i Boxholm. |
|
Elteknikrundan 1980. |
Bild
saknas. |
Elteknikrundan som
arrangerades av VÖMK den 25 oktober 1980. 15 startande i klassen och vi körde in på en
8:e plats. Kartläsare var Per Arne Sääv. Starten och målet var på
Texaco i Skänninge, vi hade startnummer 17. |
|
Klappjakten 1981. |
 |
Foto: ?
Klappjakten arrangerades av Ydre MK den 10 januari 1981 med 8
specialsträckor. Klassen var
A-förare standard B. 26 startande i klassen och vi körde in på en
15:e plats och 47 totalt. Kartläsare var Jan Ståhl. Start och mål i Kisa. |
|
Stenbockrundan 1981. |
 |
Foto: ?.
ABV-Stenbocksrundan arrangerades av Boxholm MK den 17 januari
1981 med 5 special sträckor. Klassen var A-förare Standard B. 10 startande i klassen och vi
kom 6:a, kartläsare var Christer Adolfsson. Start och målet var i
Motionsgården i Boxholm. |
|
Kolmårdsrundan 1981. |
Bild
saknas. |
Kolmårdsrundan
arrangerades av SMK Östgöta den 14 februari 1981. 12 startande i
klassen och vi körde in på en 6:e plats. Kartläsare var Sam Mikael
Sundelin vi hade startnummer 7. |
|
Trofé Östergyllen 1981. |
 |
Foto: ?.
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllens RC den 21 februari
1981. Tävling bestod av 8 specialsträckor. 14 startande i klassen
och vi kom på en 9:e plats och 28:e plats totalt. Kartläsare var Christer Adolfsson. Start
och målplats var i Ljungsbro. |
|
T-Turen 1981. |
 |
Foto: ?.
T-turen arrangerades fredagen den 27 februari 1981 av SMK Motala med 4
specialsträckor. Start och
mål var i Hällaskolan Borensberg. Första start var kl 20:00. Vi körde
i Klassen A-förare Standard B det var 19 startande och vi kom på en
9:e plats och 23 plats totalt. Kartläsare var Anders Wing. |
|
Pyladstrofén 1981. |
 |
Foto: ?.
Den 28 februari 1981 arrangerade Tjust MK Pyladstrofén med 10
specialsträckor. 9 startande i klassen och vi kom 2:a plats och 11:a
totalt.
Kartläsare var Bosse Ohlsson. Start och mål var i Ennebergskolan i
Gamleby. |
 |
Foto:
Håkan Lindén.
Den 28 februari 1981 arrangerade Tjust MK Pyladstrofén med 10
specialsträckor. 9 startande i klassen och vi kom 2:a plats och 11:a
totalt.
Kartläsare var Bosse Ohlsson. Start och mål var i Ennebergskolan i
Gamleby. |
|
Novemberskölden 1981. |
 |
Foto: ?.
Novemberskölden arrangerades av Nässjö MK den 31 oktober 1981 med 5
specialsträckor och start och mål Volvos lastvagnhall.
24 startande i klassen och vi kom på en 11:e plats. Kartläsare var
Åke Skoglund. Nytt för dagen var att vi hade satt dit en ny huvrem. |
|
Marknadsnatta 1981. |
 |
Foto: ?.
Marknadsnatta arrangerades av VÖMK den 19 december 1981 med 4
specialsträckor. Starten och
målet var i Ulrika skola. Klassen var A-förare Standard-B. 15
startande i klassen och vi kom 6:a. Kartläsare var Åke Skoglund. |
|
Foto: ?.
Marknadsnatta arrangerades av VÖMK den 19 december 1981 med 4
specialsträckor. Starten och
målet var i Ulrika skola. Klassen var A-förare Standard-B. 15
startande i klassen och vi kom 6:a. Kartläsare var Åke Skoglund. |
|
Rikspokalen 1982. |
 |
Foto: ?.
Rikspokalen arrangerades av SMK Motala, tisdagen den 5:e januari
1982.
Start och mål var i Hälleskolan i Borensberg med 7 specialsträckor.
18 startande i klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Åke Skoglund.
|
|
Roxenrundan 1982. |
 |
Foto: ?.
Roxenrundan kördes den 6:e februari 1982 arrangör var Linköpings
Motorsällskap med 6 specialsträckor. Start och mål var i Ljungsbro
skola. 12 startande i klassen och vi kom 8:a. Kartläsare var Åke
Skoglund. |
|
Trofé Östergyllen 1982. |
 |
Foto: ?.
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllens RC den 20 februari
1982 med 5 SS. Start och mål var i Ljungsbro skola. 11 startande i
klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Kalle Klitsie. |
 |
Foto: ?.
Trofé Östergyllen arrangerades av Östergyllens RC den 20 februari
1982 med 5 SS. Start och mål var i Ljungsbro skola. 11 startande i
klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Kalle Klitsie. |
|
Kolmårdsrundan 1982. |
 |
Foto: ?.
Den 27 februari 1982 arrangerades Kålmårdsrundan av SMK Östgöta med 4
specialsträckor. Start
och mål var Rejmes lastbilsverkstad på Butängen i Norrköping. 14
startande i klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Åke Skoglund. |
|
Sten-Sture Trofén 1982. |
 |
Foto: ?.
"Sten-Sture Trofen" arrangerades av SMK Sävsjö den 7:er
augusti 1982 med 8 specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 21 startande i klassen och vi kom på en 16:e plats. Åke
Skoglund var kartläsare. |
|
Håkan Sundwallspokalen 1982. |
 |
Foto: ?.
"Håkan Sundvalls pokalen" arrangerades av Östergyllens RC den 18
september 1982 med 7 specialsträckor. Start och mål var på Håkan
Sundvalls Bil AB i Linköping, Klassen var A-förare Standard-B. 9
startande i klassen och vi kom 7:a |
|
ABV-Stenbocksrundan 1982. |
 |
Foto: ? ABV-Stenbocksrundan
arrangerades av Boxholm MK den 2 oktober 1982 startnummer 15. Start
och mål på Parketten var ett populärt dansställe i Boxholm. Klassen
var A-förare Standard-B. 20 startande i klassen vi kom på en 12:e
plats. Kartläsare var Åke Skoglund. |
|
Solifer-Rallyt 1983. |
 |
Foto:
privat.
"Solifer-Rallyt" som arrangerades av SMK Dala i Falun den 5 februari
1983 med 5 sträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 17
startande i klassen och vi kom 14:e plats. Kartläsare var Hasse
Nilsson. Johanna kollar om bilen är hel. Start och målplats var
Ingarvet i Falun Vi åkte upp på fredagen före tävlingen. Sover på
vandrarhem. Pelle Sääv var också med han placerade sig på en 8:e
plats: Det var kallt på natten och det var svårt att starta bilarna
på morgonen. De lokala förarna hade elaggregat och instiksvärmare. |
 |
Foto: Privat.
"Solifer-Rallyt" som arrangerades av SMK Dala i Falun den 5 februari
1983 med 5 sträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 17
startande i klassen och vi kom 14:e plats. Kartläsare var Hasse
Nilsson. Start och målplats var
Ingarvet i Falun Vi åkte upp på fredagen före tävlingen. Sover på
vandrarhem. Pelle Sääv var också med han placerade sig på en 8:e
plats: Det var kallt på natten och det var svårt att starta bilarna
på morgonen. De lokala förarna hade elaggregat och instiksvärmare |
|
Holavedsrallyt 1983. |
 |
Foto:
? "Holavedsrallyt" arrangerades av TEAM Skogsåkarna den 12
februari 1983 med 6 specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 16
startande i klassen och vi kom 9:a. Kartläsare var Bo Ohlsson. Start
och målet var Atteviks Bil i Tranås |
|
Trofé Östergyllen 1983. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllens RC den
19 februari 1983 med 4:s specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 11
startande i klassen och vi kom 4:a och totalt 15 plats. Kartläsare var Åke
Skoglund. Start och målet var i Ljungsbro skola. SS 2 var en lång
sträcka det tog 37 minuter och 57 sekunder att köra, på SS 4 var vi snabbast i klassen. OBS vi hade monterat en liten lampa som
lystre gult i luftintaget för att publiken lättare se att det är vi
som kommer. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllens RC den
19 februari 1983 med 4:s specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 11
startande i klassen och vi kom 4:a och totalt 15 plats. Kartläsare var Åke
Skoglund. Start och målet var i Ljungsbro skola. SS 2 var en lång
sträcka det tog 37 minuter och 57 sekunder att köra, på SS 4 var vi snabbast i klassen. OBS vi hade monterat en liten lampa som
lystre gult i luftintaget för att publiken lättare se att det är vi
som kommer. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllens RC den
19 februari 1983 med 4:s specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 11
startande i klassen och vi kom 4:a och totalt 15 plats. Kartläsare var Åke
Skoglund. Start och målet var i Ljungsbro skola. SS 2 var en lång
sträcka det tog 37 minuter och 57 sekunder att köra, på SS 4 var vi snabbast i klassen. OBS vi hade monterat en liten lampa som
lystre gult i luftintaget för att publiken lättare se att det är vi
som kommer. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllens RC den
19 februari 1983 med 4:s specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 11
startande i klassen och vi kom 4:a och totalt 15 plats. Kartläsare var Åke
Skoglund. Start och målet var i Ljungsbro skola. SS 2 var en lång
sträcka det tog 37 minuter och 57 sekunder att köra, på SS 4 var vi snabbast i klassen. OBS vi hade monterat en liten lampa som
lystre gult i luftintaget för att publiken lättare se att det är vi
som kommer. |
|
Klappjakten 1983. |
Bild saknas. |
"Klappjakten"
arrangerades av Ydre MK den 27 februari 1983 med start och mål i
Österbymo. Vi hade startnummer 9.
Klassen var A-förare Standard-B. 18 startande i klassen. Vi kom 3
sträckor, sedan fick vi bryta för första gången på 45 tävlingar. Vi fick
bryta på grund av att ett munstycke lossnade i förgasaren det hände
i målet på SS3. Det hördes ett missljud när munstycket flög genom
motorn. Kartläsare var Åke Skoglund. |
|
Pylads Trofén 1984. |
 |
Foto: Thomas Godhe
"Pylads Trofén"
arrangerade av Tjust MK den 28 januari 1984 med start och mål vid
skolan i Överum. Vi hade startnummer 12.
Klassen var A-förare Standard-B. 17 startande i klassen och vi kom
6:a. Kartläsare var Leif Carlsson Östergyllen RC. Det
var 8 specialsträckor. Fotot är taget på servicplatsen under
tävlingen. Servicen hade vi ihop med Pelle Sääv.
|
 |
Foto: Göran Johansson.
"Pylads Trofén"
arrangerade av Tjust MK den 28 januari 1984 med start och mål vid
skolan i Överum. Vi hade startnummer 12.
Klassen var A-förare Standard-B. 17 startande i klassen och vi kom
6:a. Kartläsare var Leif Carlsson Östergyllen RC. Det
var 8 specialsträckor. Servicen hade vi ihop med Pelle Sääv. |
|
Klappjakten 1984. |
 |
Foto: ?.
Klappjakten" arrangerades av Ydre MK söndagen den 12 februari 1984
med 6 specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 13 startande
i klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Åke Skoglund. Starten och
målet var i Värgårdsskolan i Kisa. Inför tävlingen har det monterats
en USA-front på bilen som jag köpte av Bosse Ohlsson. Till tävlingen
hade vi monterat ny huvlås samt extra lås till bakluckan. |
 |
Foto: ?.
Klappjakten" arrangerades av Ydre MK söndagen den 12 februari 1984
med 6 specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 13 startande
i klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Åke Skoglund. Starten och
målet var i Värgårdsskolan i Kisa. Inför tävlingen har det monterats
en USA-front på bilen som jag köpte av Bosse Ohlsson. Till tävlingen
hade vi monterat ny huvlås samt extra lås till bakluckan. |
 |
Foto: ?.
Klappjakten" arrangerades av Ydre MK söndagen den 12 februari 1984
med 6 specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 13 startande
i klassen och vi kom 5:a. Kartläsare var Åke Skoglund. Starten och
målet var i Värgårdsskolan i Kisa. Inför tävlingen har det monterats
en USA-front på bilen som jag köpte av Bosse Ohlsson. Till tävlingen
hade vi monterat ny huvlås samt extra lås till bakluckan. |
|
Trofé Östergyllen 1984. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllens RC den 18 februari
1984 med 9 specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 10
startande i klassen och vi kom 4:a och 10:a totalt. Kartläsare var Renè
Pettersson. Starten och målet var vid Forslunds Gummi i Linköping.
OBS se blå snöstake där halva delen ligger på vägen, den andra
sitter ovanför bilen i trädet. |
|
Kolmårdsrundan 1984. |
 |
Foto: ?.
SMK Östgöta arrangerade Kolmårdsrundan den 25 februari 1984 med 9
specialsträckor. Klassen
var A-förare Standard-B. 15 startande i klassen och vi kom 4:a. Bo
Ohlsson var kartläsare. Start och mål Saab-Ana i Norrköping på
Butängen. |
|
Majpokalen 1984. |
 |
Foto: ?.
Norrköpings MK arrangerade "Majpokalen" den 12 maj 1984. Klassen var
A-förare Standard-B. 22 startande i klassen och vi kom 11:a. Åke
Skoglund var kartläsare. 7 st. specialsträckor. Start och målet var
i Söderköping. |
 |
Foto: ?.
På väg till tävlingen. Egen släpkärra. Har förlängt släpet för att
få ner kultrycket. Kärran är nylackerad. Köpte den av Åke
Kjellgren när han började åka med en Saab 99:a. Undrar om det inte
är VFA Vera däck som sitter monterade på bilen. |
Håkan Sundwallspokalen 1984. |
 |
Foto: Göran Johansson.
Här är jag kartläsare åt Kent Karlsson den 29 september 1984. |
|
Klappjakten 1985. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 12 januari 1985 med 5
specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 14 startande i
klassen och vi kom 8:a oc 24:e plats totalt. Kartläsare för första gången var Kjell
Andersson. Start och mål i Österbymo. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 12 januari 1985 med 5
specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 14 startande i
klassen och vi kom 8:a oc 24:e plats totalt. Kartläsare för första gången var Kjell
Andersson. Start och mål i Österbymo. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 12 januari 1985 med 5
specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 14 startande i
klassen och vi kom 8:a oc 24:e plats totalt. Kartläsare för första gången var Kjell
Andersson. Start och mål i Österbymo. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 12 januari 1985 med 5
specialsträckor. Klassen var A-förare Standard-B. 14 startande i
klassen och vi kom 8:a oc 24:e plats totalt. Kartläsare för första gången var Kjell
Andersson. Start och mål i Österbymo. |
|
Sparbanksrallyt 1985. |
 |
Foto: ?.
"Sparbanksrallyt" arrangerades av Aneby MK start och mål i Aneby med
4 sträckor den 19 januari 1985. Klassen var A-förare Standard-B. 16
startande i klassen och vi kom 9:a i klassen och 26:a totalt. Kartläsare var Kjell Andersson.
Min far var med och körde service.
Pelle Sääv startande efter oss och han var nästan ifatt oss vid
målet på en av de första sträckorna. Vi hade service ihop och efter
sträckan på serviceplatsen frågade Pelle om han inte kunde starta
före oss. Givetvis fick Pelle och Uffe göra det. Men jag sa åt dom
att ÅKA försiktigt. Så blev det inte för Pelles bil blev skrot på
nästa sträcka. |
 |
Foto: ?.
"Sparbanksrallyt" arrangerades av Aneby MK start och mål i Aneby med
4 sträckor den 19 januari 1985. Klassen var A-förare Standard-B. 16
startande i klassen och vi kom 9:a i klassen och 26:a totalt. Kartläsare var Kjell Andersson.
Min far var med och körde service.
Pelle Sääv startande efter oss och han var nästan ifatt oss vid
målet på en av de första sträckorna. Vi hade service ihop och efter
sträckan på serviceplatsen frågade Pelle om han inte kunde starta
före oss. Givetvis fick Pelle och Uffe göra det. Men jag sa åt dom
att ÅKA försiktigt. Så blev det inte för Pelles bil blev skrot på
nästa sträcka. |
 |
Foto: ?.
"Sparbanksrallyt" arrangerades av Aneby MK start och mål i Aneby med
4 sträckor den 19 januari 1985. Klassen var A-förare Standard-B. 16
startande i klassen och vi kom 9:a i klassen och 26:a totalt. Kartläsare var Kjell Andersson.
Min far var med och körde service.
Pelle Sääv startande efter oss och han var nästan ifatt oss vid
målet på en av de första sträckorna. Vi hade service ihop och efter
sträckan på serviceplatsen frågade Pelle om han inte kunde starta
före oss. Givetvis fick Pelle och Uffe göra det. Men jag sa åt dom
att ÅKA försiktigt. Så blev det inte för Pelles bil blev skrot på
nästa sträcka. |
 |
Foto: ?.
"Sparbanksrallyt" arrangerades av Aneby MK start och mål i Aneby med
4 sträckor den 19 januari 1985. Klassen var A-förare Standard-B. 16
startande i klassen och vi kom 9:a i klassen och 26:a totalt. Kartläsare var Kjell Andersson.
Min far var med och körde service.
Pelle Sääv startande efter oss och han var nästan ifatt oss vid
målet på en av de första sträckorna. Vi hade service ihop och efter
sträckan på serviceplatsen frågade Pelle om han inte kunde starta
före oss. Givetvis fick Pelle och Uffe göra det. Men jag sa åt dom
att ÅKA försiktigt. Så blev det inte för Pelles bil blev skrot på
nästa sträcka. |
|
T-Turen 1985. |
 |
Foto:
Göran Johansson.
Första klassegern kom i "T-Turen" som arrangerades den 26 januari
1985 av SMK Motala. Start och mål var i Tjällmo med 5 SS. Klassen var
A-förare Standard-B, 9 startande i klassen och vi kom 1:a.
Vi var snabbast i klassen på SS1 och SS 4:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Service åkte Hasse Nilsson. Krister
Eriksson och Johan Eriksson. Vi var även 3:a totalt och fick 15 DM poäng. |
 |
Foto:
Thomas Godhe.
Första klassegern kom i "T-Turen" som arrangerades den 26 januari
1985 av SMK Motala. Start och mål var i Tjällmo med 5 SS. Klassen var
A-förare Standard-B, 9 startande i klassen och vi kom 1:a.
Vi var snabbast i klassen på SS1 och SS 4:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Service åkte Hasse Nilsson. Krister
Eriksson och Johan Eriksson. Vi var även 3:a totalt och fick 15 DM poäng. |
|
Roxenrundan 1985. |
 |
Foto: ?.
"Roxenrundan" arrangerades av Linköpings MS den 2 februari 1985 med
7 specialsträckor. Start och mål var på Motorcentrum i Linköping
Klassen var A-förare Standard-B. 7 startande i klassen och vi kom
3:a i klassen och 10:e placering totalt. Vi missade några sekunder
eftresom vi fick backa ett par gånger. På SS 6 var vi 1 sekund efter
snabbaste bil i klassen. Kartläsare var Kjell Andersson. Service åkte Pelle Sääv och
Uffe Johansson. Allt gick bra till SS 5. Där tappade vi 30-40
sekunder på en avåkning genom ett taggtrådsstaket i en högersväng
och när vi fick backa en par gånger gick taggtråden av. Taggtråden
lindade sig runt drivaxeln. Med påföljd att vi blev bromslösa. Men
vi hade handbromsen kvar sista kilometern. Servicegubbarna Pelle
Sääv och Uffe Johansson tog bort taggtråden samt fixade till bromsen
fram till SS 6 där vi var 1 sekunder efter snabbast i klassen. Så
SS7 var en lång sträcka hoppades att ta tillbaka lite tid men det
gick bra tills vi kom i fatt Harrström men inte om. Tappade mer tid,
men vi skall vara glada och nöjda vi missade ett stort träd när vi
åkte av. |
|
Gruvrundan 1985. |
 |
Foto: ?.
Åtvidabergs MK arrangerade Gruvrundan den 9 februari 1985. Det var 6
startande och vi kom 2:a plats i klassen och totalt på en 7:e plats.
Kjell Andersson var kartläsare. Start och målet var vid "Stallet" Alléskolan i
Åtvidaberg. 5 specialsträckor var det. Vi hade bra service av Pelle Sääv och Anna-Lena.
Allt gick bra lite motigt efter förra helgens avåkning. Jag har för
mig att det var riktigt kallt. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
Åtvidabergs MK arrangerade Gruvrundan den 9 februari 1985. Det var 6
startande och vi kom 2:a plats i klassen och totalt på en 7:e plats.
Kjell Andersson var kartläsare. Start och målet var vid "Stallet" Alléskolan i
Åtvidaberg. 5 specialsträckor var det. Vi hade bra service av Pelle Sääv och Anna-Lena.
Allt gick bra lite motigt efter förra helgens avåkning. Jag har för
mig att det var riktigt kallt. |
|
Trofé Bärgningskåren 1985. |
 |
Foto: ?.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson. |
 |
Foto:
Göran Johansson.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson. |
 |
Foto:
Göran Johansson.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson. |
 |
Foto:
Göran Johansson.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson. |
 |
 |
Foto:
Privat.
"Trofé Bärgningskåren" arrangerades den 23 februari 1985 av Tjust MK
med start och mål i Gamleby.
Klassen var A-förare Standard-B. med 14 startande i klassen.
Kartläsare var Kjell Andersson.
Allt gick perfekt till sista långa specialsträckan SS 6. Här skulle
det "laddas" det gick bra i 500 meter så åkte vi av på ett krön som det
svängde höger efter. Det var mycket folk som fick upp bilen på vägen. Men
då kunde vi konstatera att det var punktering på vänster framhjul.
Kofångaren gick in i hjulet så bilen gick inte att styra. Synd för
vi låg 7:a totalt inför sista kraftprovet. Det var en
"Lunkan" sväng, han
var där. Bara att invänta servicegubbarna Hasse Nilsson,
Krister Eriksson och Johan Eriksson sista bil för utbogsering. När
vi kom hem så behövdes ny frontbalk ett halvt hjulhus och framskärm
mm mm. |
 |
Foto: privat.
Här repareras
bilen efter tävlingen i Tjust. AT-s Bilplåt har fixat plåtskadorna
efter vintern avåkning ny frontbalk och ett halvt hjulhus på vänster
framsida. Nils Erik Andersson hade lackerat skärmar, dörrar och
sidstycken. Vi passade på att lackade hjulhuset invändigt och
skärmarna invändigt. Bilden är tagen på Kjelles jobb, Ekmans
maskin i Linköping. |
 |
Foto: Privat.
Bilden är tagen på Kjell Anderssons jobb på Ekmans. Hålen efter
alla listerna är nu ihop svetsade. |
 |
Foto: Privat.
Bilen nylackad och skall in till Nils Erik Andersson för att sätta dit dekaler. |
 |
Foto: privat.
Här monterar Nils Erik Andersson dekaler på bilen. |
|
Sapa Rallyt 1985 |
|
 |
Foto: När MK Withala
arrangrade Sapa rallyt den 1:a juni var jag kartläsare åt Anders
Wing. |
 |
Väntan på att få
besiktiga. Bild från besiktningskön. |
Treklubbars 1985. |
 |
Foto: ?.
"Treklubbars" Minirally arrangerades av Norrahammars Mk, KAK och
Jönköpings MK, den 31 augusti 1985 med 4 specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. med 9 startande i klassen och vi
kom 6:a.Kartläsare var Uffe Johansson för Kjell Andersson var sjuk.
Start och mål i Jönköping.
Det var svårt att få flyt i körningen efter så långt uppehåll.
Annars fungerade allt bra till sista sträckan. Det blev motorras av
värre sorten i målet på sista sträckan. Motorn var nyrenoverad av
Matti Pajula i Örebro till
värsta sorten i Lilla grupp A. Vi fick beröm för fin bil i
besiktningen allt var perfekt vi hade bytt övre länkarmarna,
framfjädrar och kulbultarna. Renoverat styrväxeln nya p-ändar osv.
Allt var helt "100 hundra". AT-Bilplåt hade fixat vinters plåtskador
och NEA:s Billack hade fixat lackeringen. Bara att börja om från
början. Motorn gick mycket bra. Min far körde service och han
bogserade oss till målet trots bogseringen blev det en 6:e plats i
klassen. |
 |
Foto: ?.
"Treklubbars" Minirally arrangerades av Norrahammars Mk, KAK och
Jönköpings MK. 9 startande i klassen och vi
kom 6:a.Kartläsare var Uffe Johansson för Kjell Andersson var sjuk.
Start och mål i Jönköping.
Det var svårt att få flyt i körningen efter så långt uppehåll.
Annars fungerade allt bra till sista sträckan. Det blev motorras av
värre sorten i målet på sista sträckan. Motorn var nyrenoverad av
Matti Pajula Örebro till
värsta sorten i Lilla grupp A. Vi fick beröm för fin bil i
besiktningen allt var perfekt vi hade bytt övre länkarmarna,
framfjädrar och kulbultarna. Renoverat styrväxeln nya p-ändar osv.
Allt var helt "100 hundra". AT-Bilplåt hade fixat vinters plåtskador
och NEA:s Billack hade fixat lackeringen. Bara att börja om från
början. Motorn gick mycket bra. Min far körde service och han
bogserade oss till målet trots bogseringen blev det en 6:e plats i
klassen. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Treklubbars" Minirally arrangerades av Norrahammars Mk, KAK och
Jönköpings MK, den 31 augusti 1985 med 4 specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 9 startande i klassen och vi
kom 6:a.Kartläsare var Uffe Johansson för Kjell Andersson var sjuk.
Start och mål i Jönköping.
Det var svårt att få flyt i körningen efter så långt uppehåll.
Annars fungerade allt bra till sista sträckan. Det blev motorras av
värre sorten i målet på sista sträckan. Motorn var nyrenoverad av
Matti Pajula i Örebro till
värsta sorten i Lilla grupp A. Vi fick beröm för fin bil i
besiktningen allt var perfekt vi hade bytt övre länkarmarna,
framfjädrar och kulbultarna. Renoverat styrväxeln nya p-ändar osv.
Allt var helt "100 hundra". AT-Bilplåt hade fixat vinters plåtskador
och NEA:s Billack hade fixat lackeringen. Bara att börja om från
början. Motorn gick mycket bra. Min far körde service och han
bogserade oss till målet trots bogseringen blev det en 6:e plats i
klassen. |
 |
Foto:
?
"Treklubbars" Minirally arrangerades av Norrahammars Mk, KAK och
Jönköpings MK, den 31 augusti 1985 med 4 specialsträckor.
Klassen var A-förare Standard-B. 9 startande i klassen och vi
kom 6:a.Kartläsare var Uffe Johansson för Kjell Andersson var sjuk.
Start och mål i Jönköping.
Det var svårt att få flyt i körningen efter så långt uppehåll.
Annars fungerade allt bra till sista sträckan. Det blev motorras av
värre sorten i målet på sista sträckan. Motorn var nyrenoverad av
Matti Pajula i Örebro till
värsta sorten i Lilla grupp A. Vi fick beröm för fin bil i
besiktningen allt var perfekt vi hade bytt övre länkarmarna,
framfjädrar och kulbultarna. Renoverat styrväxeln nya p-ändar osv.
Allt var helt "100 hundra". AT-Bilplåt hade fixat vinters plåtskador
och NEA:s Billack hade fixat lackeringen. Bara att börja om från
början. Motorn gick mycket bra. Min far körde service och han
bogserade oss till målet trots bogseringen blev det en 6:e plats i
klassen. |
|
Klappjakten 1986. |
 |
Foto: ?.
"Klappjakten" ett minirally som arrangerades av Ydre MK den 11 januari 1986
med 3 SS.
Klassen var A-förare Lilla grupp A. 10 startande i klassen vi kom
8:a och totalt 38:e plats. Start och mål var i Österbymo. Service åkte Pelle Sääv och Uffe Wisröm. Kartläsare var Kjell Andersson. Allt gick bra efter lång väntan
på motorn från Matti Pajula i Örebro |
 |
Foto: ?.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 11 januari
1986. Klassen var A-förare Lilla grupp A. 10 startande i klassen vi
kom 8:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Allt gick bra efter lång
väntan på motorn från Matti Pajula i Örebro |
 |
Foto: ?.
"Klappjakten" arrangerades av Ydre MK den 11 januari
1986. Klassen var A-förare Lilla grupp A. 10 startande i klassen vi
kom 8:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Allt gick bra efter lång
väntan på motorn från Matti Pajula i Örebro |
|
T-Turen 1986. |
 |
Foto: M
Fransson.
"T-Turen" arrangerades av SMK Motala den 18 januari 1986. Start och mål i Borensberg
Hällaskolan. Klassen var A-förare Lilla grupp-A vi hade startnummer
39. 3 startande i
klassen och vi vann klassen, vi var 3:a totalt. Kartläsare var Kjell
Andersson. Allt fungerade perfekt med bilen och körningen. Det var
sista gången jag körde på Taki 80 däcken. Service körde
Uffe "Gordini" Pettersson med flickvän och Ola Stolts. |
|
Roxenrundan 1986. |
 |
Foto: ?.
"Roxenrundan" arrangerades av Linköpings MS den 1 februari
1986 med 3 specialsträckor. Start och mål var i Ljungsbro skola.
Först gången jag körde på SM-däcken. Besviken på fästet, det stämde
dåligt. Klassen var A-förare lilla grupp-A, 6 startande i klassen och
vi kom 3:a och 10 totalt. Kartläsare var Kjell Andersson. Service
körde Willy Carlsson. |
|
Holavedsrallyt 1986. |
 |
Foto: ?.
"Holavedsrallyt" arrangerades den 8:e februari 1986 av Team
Skogsåkarna med 5 specialsträckor. Klassen var Lilla grupp A,
A-förare med 16 startande i klassen. Försiktig öppning med bättre
fäste och fina vägar. Kartläsare var Kjell
Andersson.
Service körde Pelle Sääv, Uffe Johansson, Johanna och Ann-Marie. Vi
kom 7:a i klassen och 34 totalt. Start och mål var i Tranås. |
 |
Foto: ?.
"Holavedsrallyt" arrangerades den 8:e februari 1986 av Team
Skogsåkarna med 5 specialsträckor. Klassen var Lilla grupp A,
A-förare med 16 startande i klassen. Försiktig öppning med bättre
fäste och fina vägar. Kartläsare var Kjell
Andersson.
Service körde Pelle Sääv, Uffe Johansson, Johanna och Ann-Marie. Vi
kom 7:a i klassen och 34 totalt. Start och mål var i Tranås. |
 |
Foto: ?.
"Holavedsrallyt" arrangerades den 8:e februari 1986 av Team
Skogsåkarna med 5 specialsträckor. Klassen var Lilla grupp A,
A-förare med 16 startande i klassen. Försiktig öppning med bättre
fäste och fina vägar. Kartläsare var Kjell
Andersson.
Service körde Pelle Sääv, Uffe Johansson, Johanna och Ann-Marie. Vi
kom 7:a i klassen och 34 totalt. Start och mål var i Tranås. |
|
Trofé Östergyllen 1986. |
 |
Foto:
Per Carlsson.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllen RC den 22:e
februari1986. Start och mål var i Ljungsbro. A-förare Lilla Grupp-A,
vi hade startnummer 72.
9 startande i klassen och vi kom 4:a i klassen och 26:a totalt.
Sräckan SS 3 tog det 22 minuter att köra.
Service körde Anders Wing, Johan Wing, Far, Ann-Marie och Johanna.
Det blev 7 DM-poäng. Dåligt tempo på de två första sträckorna. Sen
stämde det bättre när vägarna blev bättre. Det var första gången vi
var anmälda med en anmälarlicens "NEA:s Billackering I Linköping". |
 |
Foto:
Mikael Fransson.
"Trofé Östergyllen" arrangerades av Östergyllen RC den 22:e
februari1986. Start och mål var i Ljungsbro. A-förare Lilla Grupp-A,
vi hade startnummer 72.
9 startande i klassen och vi kom 4:a i klassen och 26:a totalt.
Sräckan SS 3 tog det ca: 22 minuter att köra.
Service körde Anders Wing, Johan Wing, Far, Ann-Marie och Johanna.
Det blev 7 DM-poäng. Dåligt tempo på de två första sträckorna. Sen
stämde det bättre när vägarna blev bättre. Det var första gången vi
var anmälda med en anmälarlicens "NEA:s Billackering I Linköping". |
|
Snösvängen 1986. |
 |
Foto: ?.
"Snösvängen" arrangerades av Jönköpings MK den 1 mars 1986. Start
och mål i Taberg. Tävlingen var rolig, fast i kortaste laget. Kartläsare var
Kjell Andersson som fick prova den nya rally stolen som var monterad
av modellen OMP. Klassen var A-förare Lilla grupp-A. 9 startande i
klassen och vi kom 2.a och 10:e plats totalt. Service körde Uffe "Gordini"
Pettersson
och Ola Stolts. |
|
Nässjörundan 1986. |
 |
Foto: ?.
"Nässjörundan" arrangerades av Nässjö MK den 8:e maj 1986 med
5
specialsträckor med start och mål i Nässjö. Kjell Andersson var kartläsare. Första grustävlingen
så det kändes lite ovant. Vi hade bytt bakfjädrar och även till
mindre (original) bromcylindrar på bakbromsarna, på vinter använde
jag 95:an bromscylindrar. jag hade också satt dit en ny OMP stol.
Klassen var A-förare lilla grupp-A. 12 startande i klassen och vi
kom på en 8:e plats. Körningen stämde dåligt. Vi hängde inte
med alls med i tempot på de fina raka och smala vägarna. Problem med
ånglås i det varma vädret. Så resultatet blev där efter vi kom 63
plats totalt. Service körde Pelle Sääv, Uffe Johansson, Far, Mor och
Johanna. Nya bakfjädrar av progresiv typ hade monterats. |
|
Bilsporten 50 år. Motordag på Mantorp
Park 1986. |
 |
Foto: Privat.
En motordag för hela familjen lördagen den 7:e juni 1986. Här är det
jag som kör på Mantorp Park. |
 |
Foto: Privat.
Här står min far Sven Wigh
bredvid min Saab som äör trimmad enligt Lilla gruppa reglementet. Den vita Saaben tillhör Kent "Groda" Karlsson,
trimmad enligt Standard B specifikationen. |
 |
Foto: Privat.
Här besiktigas Thomas Rundhs bil, en Opel Ascona av Sven Inge Fransson
och Uno Malmgren. |
|
Ydrerundan 1986. |
 |
Foto: ?.
"Ydrerundan" arrangerades av Ydre MK den 28:e juni 1986
som en RSB tävling med 2 secialprov och 4 sträckor. Med start
och mål i Österbymo. Klassen var A-förare lilla grupp-A. 10
startande i klassen och vi kom 7:a. Kartläsare var Kjell Andersson.
Det var 6 specialsträckor varav 2 var specialprov. Totalt kom vi på
en 68:e plats. Inför tävlingen hade vi införskaffat nya svarta
Boerihjälmar med intercom som vi köpte när vi tittade på Sydsvenska
rallyt av firman Jan och Lisa. |
 |
Foto: ?.
"Ydrerundan" arrangerades av Ydre MK den 28:e juni 1986
som en RSB tävling med 2 secialprov och 4 sträckor. Med start
och mål i Österbymo. Klassen var A-förare lilla grupp-A. 10
startande i klassen och vi kom 7:a. Kartläsare var Kjell Andersson.
Det var 6 specialsträckor varav 2 var specialprov. Totalt kom vi på
en 68:e plats. Inför tävlingen hade vi införskaffat nya svarta
Boerihjälmar med intercom som vi köpte när vi tittade på Sydsvenska
rallyt av firman Jan och Lisa. |
|
Håkan Sundwallspokalen 1986. |
 |
Foto: ?.
"Håkan Sundwallpokalen" arrangerades av Östergyllens RC den 16
augusti 1986 med 5 specialsträckor. Start och målet var i Borensberg. Klassen var A-förare lilla grupp-A. 9 startande i klassen och vi kom
5:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Totalt kom vi på en 34:plats. Vi
hade nya hjälmar med intercom av märket Boeri. |
 |
Foto: ?.
"Håkan Sundwallpokalen" arrangerades av Östergyllens RC den 16
augusti 1986 med 5 specialsträckor. Start och målet var i Borensberg.
Klassen var A-förare lilla grupp-A. 9 startande i klassen
"Håkan Sundwallpokalen" arrangerades av Östergyllens RC den 16
augusti 1986 med 5 specialsträckor. Vi kom
5:a. Kartläsare var Kjell Andersson. Totalt kom vi på en 34:plats. Vi
hade nya hjälmar med intercom av märket Boeri. |
|
Viksåttan 1986. |
 |
Foto: ?.
"Viksåttan" arrangerades av SMK Valdemarsvik den 6:e september
1986. Klassen var A-förare lilla grupp-A. 9 startande i klassen men
vi fick bryta, vi kom en liten bit på första specialsträckan sen
blev det motorras.
Den gröna bilen i bakgrunden
vår nya servicebil. Vi köpte en Volvo 245 av Bilbyter den 2 juni
1986. Det fanns nya framskärmar i kofferten, eventuellt bytte vi
bakluckan. Framrutan byttes, service gjordes, bromsar och
stötdämpare byttes runt om. Oljan i motorn, växellådan och bakaxeln.
Kamremmen byttes samt övriga drivremmar, fördelarlock, tändstift,
osv.
Bilen lackadedes även om. Extraljus och
kartläsningslampa monterades. På taket monterades en lasthållare med
2 arbetsbelysningar och sedan en bur med bränsledunkar och däck. Det
var en bra bil att köra med rallybilen på släp. Det var den
bilen Kjell Andersson körde debutanttävling med för att han skulle
vara kartläsare i Östgötarallyt där det behövdes en C-licens för att
få var kartläsare. Vi körde debutanttävlingar i Laxå och
Novemberskölden i Nässjö hösten 1986. |
|
|
Tävling 1-50 sitter i Pärm 1. Tävling 51-68 sitter i pärm 2. |
|
|
Tävlingar med bilen FXZ909. |
|
1. Maj pokalen Minirally 20-21 Maj 1978. |
35. Rikspokalen Minirally 5 Januari 1982. |
2. Emiltrofén Minirally 12 Augusti 1978. |
36. Roxenrundan Minirally 6 Februari 1982. |
3. Viksåttan Minirally 9 September 1978. |
37. Trofé Östergyllen Minirally 20 Februari 1982. |
4. Håkan Sundwall Pokalen Minirally 23 September 1978. |
38. Kolmårdsrundan Minirally 27 Februari 1982. |
5. Novemberskölden Minirally 4 November 1978. |
39. Sten-Sture Trofén Minirally 7 Augusti 1982. |
6. DEX Östgötarallyt SM 19-20 Januari 1979. |
40. Håkan Sundwall Pokalen Minirally 18 September 1982. |
7. Trofé Östergyllen Minirally 24 Februari 1979. |
41. ABV-Stenbocksrundan Minirally 2 Oktober 1982. |
8. Mjölbypokalen Minirally 3 Mars 1979. |
42. Solifer Rallyt Minirallyt 5 Februari 1983. |
9. Tibblin-Pokalen Minirally 28 juli 1979. |
43. Holavedsrallyt Minirally 12 Februari 1983. |
10. Håkan Sundwall Pokalen Minirally 11 Augusti 1979. |
44. Trofé Östergyllen Minirally 19 februari 1983 |
11. Ekrundan Minirally 18 Augusti 1979. |
45. Klappjakten Minirally 27 Februari 1983. |
12. Viksåttan Minirally 15 September 1979. |
46. Pylad Trofén Minirally 28 januari 1984. |
13. ABV-Stenbocksrundan Minirally 29 September 1979. |
47. STR- Klappjakten Minirally 12 februari 1984. |
14. Pylad-Trofén Minirally 5 Januari 1980. |
48.Trofé Östergyllen Minirally 18 Februari 1984. |
15. Jubileums rundan 20:e Finspångsrundan Minirally 12 januari 1980. |
49. Kolmårdsrundan Minirally 25 Februari 1984. |
16. Vikinglinjen T-Turen Minirally 19 januari 1980. |
50 STR- Majpokalen Minirally 12 Maj 1984. |
17. Linköpings MS Klubb/debutant tävling 20 januari 1980. |
51. Klappjakten Minirally 12 Januari 1985. |
18. Klappjakten SM Minirally 2 Februari 1980. |
52. KEWI Sparbanksrallyt Minirally 19 Januari 1985. |
19. Gruvrundan Minirally 16 februari 1980. |
53. T-Turen Minirally 26 Januari 1985. |
20. Trofé Östergyllen Minirally 23 Feruari 1980. |
54. Roxenrundan Minirally 2 Februari 1985. |
21. Reklam Jakten Minirally 2 Augusti 1980. |
55. Gruvrundan Minirally 9 Februari 1985. |
22. Ekrundan Minirally 30 Augusti 1980. |
56. Trofé Bärgningskåren Minirally 23 februari 1985. |
23. Viksåttan Minirally 13 September 1980. |
57. Treklubbars Minirally 31 Augusti 1985. |
24. Håkan Sundwall Pokalen Minirally 20 september 1980. |
58. Klappjakten Minirally 11 januari 1986 |
25. Stenbocksrundan Minirally 27 September 1980. |
59. T-turen Minirally 18 januari 1986. |
26. Elteknink-Rundan Minirally 25 Oktober 1980. |
60. Roxenrundan Minirally 1 Februari 1986. |
27. Klappjakten Minirally 10 Januari 1981. |
61. Holavedsrallyt Minirally 8 Februari 1986. |
28. ABV Stenbocksrundan Minirally 17 Januari 1981. |
62. Trofé Östergyllen Minirally 22 Februari 1986. |
29. Kolmårdsrundan Minirally 14 Februari 1981. |
63. Snösvängen Minirally 1 Mars 1986. |
30. Trofé Östergyllen Minirally 21 februari 1981. |
64. Nässjörundan Minirally 8 Maj 1986. |
31. T-Turen Minirally 27 Februari 1981. |
65. Bilsporten 50 år 7 Juni 1986. |
32. Pylads-Trofén Minirally 28 Februari 1981. |
66. Ydrerundan RS-B 28 Juni 1986. |
33. Novemberskölden Minirally 31 oktober 1981. |
67. Håkan Sundwall Pokalen Minirally 16 Augusti 1986. |
34. Marknadsnatta Minirally 19 December 1981. |
68. Viksåttan Minirally 6 September 1986. |
|
Det blev 68 tävlingar som jag körde med bilen. Följande
personer var kartläsare åt mig. |
|
|
Jan Ståhl i 24 tävlingar. |
Sam Mikael Sundelin 1 tävling. |
Kjell Andersson i 17 tävlingar. |
Hasse Nilsson i 1 tävling. |
Åke Skoglund 12 tävlingar. |
Kalle Klitsie i 1 tävling |
Bosse Ohlsson 3 tävlingar. |
Rene Pettersson 1 tävling. |
Christer Adolfsson i 2 tävlingar. |
Leif Carlsson i 1 tävling. |
Anders Wing i 2 tävlingar. |
Uffe Johansson Wiström i 1 tävling. |
Pelle Sääv i 2 tävlingar. |
|
|
|
Tidningsurklipp från Corren och Idrottsbladet som
fanns i Sven Gunnars fotopärm. |
Roxenrundan 2:e februari 1985.
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
|
Klappjakten den 12 januari 1985 |
|
|
|
T-Turen den 26 januari 1985 |
|
 |
 |
|
|
|
Gruvrundan den 9:e februari 1985. |
|
|
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
|
Tjust MK den 23 september 1985 |
|
|
|
Turen SMK Motala 18 januari 1986
|
|
|
|
Roxenrundan 1:a februari
1986. |
|
|
|
Holavedsrallyt 8:e februari 1986
|
|
|
Trofe Östergyllen 22:e februari 1986
|
|
Snösvängen 1:a mars 1986.
|
|
Viksåttan 6 september 1986.
|
|
|
|
EJ katalogiserade kort. |
 |
Foto: Gunnar Nilsson.
Det var nära att vi rullade när jag åkte med Pelle Noren i MK
Tjust tävling. Året var 198??. |
 |
Foto: Göran Johansson.
Fotografen Göran Johansson stod i kurvan efter första bilden det
var nära där också. |
 |
Foto ? Här läser jag karta åt Kent Kvist i Viksåttan året ????
Vi var anmälda i klassen A-förare national. |
 |
Foto: Håkan Lindén
Jag skulle åka och titta på en biltävling i Skänningen, När Kent
Qvist saknade en kartläsare så jag fick hoppa in. Året var
198????.
|
 |
Foto: ?
Fagersta
MK arrangerade en Minirally tävling, Nattkröken den 27 augusti 1988.
Då åkte jag med Kent Qvist.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Foto: ? LMS arrangerade en
bilutställning utanför Biltema i Linköping året var
????.
|
|
 |
Foto: Privat.
LMS arrangerade en
bilutställning utanför Biltema i Linköping året var
????. |
|
 |
Foto: Privat.
En sista tvätt på FXZ 909, Motorn och växelådan plockades ur. Samt
stolar och bälten. Sedan leverans till Anders Wing som sålde sin
svarta saab till Gunnar Nilsson "Klyvarn". |
|
Osorterade kort |
 |
Foto: ?
Möjligen kan det vara Stenbockrundan 1980 ?????? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
Copyright.
2024
Linköpings
Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING
Tel. 013 - 36 26 90 |