Rolle hämtar en pilgrön VW 1302 S.

Sidan uppdaterad 2024-08-05.


 

     
Följande artikel är skriven av S-E Andersson. Publicerad i MSK Kvarnvingarnas klubbtidning KLUBB nytt nr. 4  år 1972.
 

BILLIGT SKOGSÅKA.
 

Svenska Volkswagen har till 1973 instiftat en VW cup för skogsåkare, motsvarande Volvo-cupen 72. Det är ett steg mot ett förbilligande av skogsåkat.

Då den nya cupen innebär att vi bara får köra ren standard, kan inte trafiksäkerhetsverket ha något att invända vilket nu är fallet mot gr 2 bilarna som bland annat inte klarar avgasnormerna. Vidare torde vägslitaget komma att bli betydligt mindre och det är säkert både klubbar och väghållare positiva till.

Vad innebar nu VW-cupen. Jo man får använda vilken VW typ 1 (bagge) som helst men den skall vara ren standard utom, vad gäller stötdämpare, 2 st. extraljus, skyddsplåtar, varvräknare, trippmaster, tryck och temperaturmätare för oljan, samt givetvis störtbåge.

Man kan ju satsa på att göra i ordning en gammal bagge men Svenska Volkswagen säljer ju sina pilgröna till rätt pris och då är det ju nya friska prylar. Priset på en sådan är för A-förare 11.465 för en 1302 S, för en 1303 S är priset 12,125. För ebersprächer tillkommer 425:-. B-förare betalar 600:- mera och en C-förare får köpa en vanlig VW hos respektive återförsäljare med lite rabatt.

Vad är nu prispengarna? För varje deltävling är uppsatt prispengar till dom 7 första 600:-, 400:-, 300:-, 250:-, o.s.v och. i cupen totalt är prissumman 6000:-, 4000:-, 2000:-, 1500:-, 1200:-, 1000:-, o.s.v till dom 10 bästa, vilket anses som mycket bra. Vilka tävlingar ingår i cupen?

Den första är MK Withala den 3 feb. 15/2 KAK Rallyt (2:a slingan) 3/3 MK Kopparberg, 16/6 Laxå MK, 8/9 Fagerstad MK, samt 24/11 MK Scandia. Sex tävlingar kanske verkar lite men det skall motsvara ungefär vad dom flesta har råd och tid till.

Dom som vill tävla lite sparsammare behöver alltså inte bli chanslösa i cupen. Det går ju även att åka OT-A och OT-B och ha en chans att hävda sig, eller varför inte skaffa en vassad motor att byta med? Ytterligare en fördel är att tävlingsbilen kan användas för vardagsbruk, och den som åker ett år utan skador bör få tillbaka pengarna.

Vill du veta mera om VW-cupen kan du kontakta närmaste VW återförsäljare. Här i Mjölby kan du ringa Sven-Erik Andersson tel. 0142/15050. Men det är bråttom ! Omedelbart efter att cupen offentliggjorts beställdes 60 st.

 

S-E Andersson

 
Fotografen Sven Fransson var med när bilarnas hämtades på VW i Södertälje och bilder från detta tillfälle finns här. Vem var Rolle? Han hette Rolf Svensson och tävlade för MSK Kvarnvingarna och bodde i Mantorp. 
 
 
Foto: Sven Fransson.
En hel rad av Pilgröna bilar står och väntar på respektive förare.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Naturligtvis var förarna uppställda som på Le Mans så det blev springstart till rätt bil.  
 
 
Foto: Sven Fransson.
Det gäller att hitta rätt bil och sätta på rödskylten på bilen så attt man kan åka hem.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Här monterar Rolf Svensson de röda skyltarna på bilen.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Först iväg är en Sörmlänning det ser man på D:et.
 
 
Foto: Sven Fransson.

 
 
Foto: Sven Fransson.
 
 
 
Foto: Sven Fransson.
Alla sätt är tillåtna för att få en bra bild.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Stolt Rolf Svensson med en helt ny Pilgrön VW. Han skulle bara veta vad denna bilen i nyskick skulle vara värd i dag 2024 minst 30 gånger inköpspriset.
 
Foto: Sven Fransson.
De har hittat var motorn satt.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Rolf Svenson på väg till Östergötland.
 
 
Foto: Sven Fransson.
Stolt bilägare poserar för fotografen.

 
 
Foto: Sven Fransson.
Stolta bilägare poserar för fotografen.
 
 
NU VAR DET SLUT. 
 
  Linköpings Motorsällskap
Linköpings Motorstadion
585 93 LINKÖPING